Annons

Höja Carens?

1
Tjena,

Köpte en sprojlans ny Carens nu i höstas och är väldigt nöjd... Skulle dock behöva lite mer markfrigång, speciellt vintertid. Dels av praktiska skäl och dels skulle ju bilen få lite mer "crossover"-känsla med lite mer "space" i hjulhusen om ni förstår... :-) Någon som har använt Biltemas gummikuddar på en såpass ny bil och blir det verkligen någon höjning? Det skulle räcka med ett par centimeter tror jag. Är jag helt fel ute här eller finns det andra "lagliga" sätt (som inte påverkar den beryktade Kia-garantin naturligtvis)... :-) Har inte hittat nån "höjningssats" till Carens än, funkar det kanske med motsvarande till t ex Sportage?

Helt novis på detta område som ni märker, alla tips mottages tacksamt!

Mvh Ponka
Annons

Re: Höja Carens?

2
Skulle tro att väghållningen blir lite lidande om du bara stoppar imellan några biltema-gummikuddar. Varför köpte du inte en sportage eller sorento istället?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Höja Carens?

3
Hehe, ja det kan man ju undra... Helt enkelt för att jag har tre små knoddar och Carensen var den bästa kompromissen mellan praktikalitet, utseende och ekonomi etc. "Behovet" av lite markfrigång var något som uppkom efter att vi redan köpt bilen.

Jag misstänkte att väghållniung etc (bränsleekonomi?) kan bli sämre med gummikuddarna, jag bara tänkte om det var någon som hade testat. Det verkar vara ganska många som använder dem om man googlar på andra forum etc.
Annars får det väl i så fall bli att försöka hitta en höjningssats i så fall.

Någon som har något annat tips?
Skriv svar

Återgå till "Carens"