Annons

Vinterdäck/Fälgar

1
Tjena, längesen man skrev nåt men nu är det dags att inskaffa vinterdäcken inom kort. Tog inte med dem som erbjöds vid införskaffandet. Så rätt och slätt. Vilka däck har ni på era bilar, bra/dåligt, friktions vs dubb, näthandel eller bra handlare (i Göteborg om möjligt) anything goes.

Vad kör ni på/med helt enkelt?
Cee´d SW -2013 1,6 CRDi KOMFORT Sand Track
Annons

2
Jimmy417 skrev:Tjena, längesen man skrev nåt men nu är det dags att inskaffa vinterdäcken inom kort. Tog inte med dem som erbjöds vid införskaffandet. Så rätt och slätt. Vilka däck har ni på era bilar, bra/dåligt, friktions vs dubb, näthandel eller bra handlare (i Göteborg om möjligt) anything goes.

Vad kör ni på/med helt enkelt?
Vill du ha äckligt bra däck så är det bara hakka8 som gäller :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

4
kiaceeddriver skrev:om man kollar begagnat och har en ceed -13 kan man då kolla vinterdäck för de tidigare årsmodellerna?
är det samma bultmönster?

är det så 185 65 15" som gäller fast det är 16" på bilden idag?
Har för mej att jag läst att det funkar iaf, bultradien är iaf 5/114
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vinterdäck/Fälgar

5
De billigare modellerna av den nyaste Ceed körs med 15". Har själv en komfort variant av Ceed SW med 16" originalfälgar på och så sent som idag la jag en beställning på en uppsättning 15" 185/65/15 med Gislaveds soft frost 3 från BytHjul.com. Kan ju säga att jag är suppernöjd med Gislaveds Soft Frost. Många bra betyg på hemsidan och egen erfarenhet talar även den gott om dessa sulor.

Soft Frost 3 är för övrigt friktionsdäck.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

Re: Vinterdäck/Fälgar

8
Fick hem hjulen för en stund sen. Hissa upp bilen, av med ett av sommarhjulen och sen på med nya vinterhjulet . . .eller?

Nix

Till min förskräckelse inser jag att hjulet inte går på. Bromsoket tar i på insidan av fälgen.

Jä....la*£#&!\!?!!"#¼a~&Ñ :x . . . osv osv

Nu står man där med fel fälgar och vintern flåsande i nacken. Fick med "passningskit" till hjulen som består av 4 plastringar med någon sorts låsning på insidan. Kan dessa vara till för att fälgen skall kunna passa på bilen tro?
Någon som kan hjälpa mig så vore jag ytterst tacksam.

Hjulen består av Fälgar: OVM Arctic 6.5x15 5/114.3 ET45 B73.1
Däck: Gislaved Soft*Frost 3 185/65R15 88T Dubbfritt.

Har kontaktat BytHjul.com genom deras kontaktformulär. Tyvärr kommer jag få svar tidigast på måndag.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

10
Kan det vara så att det endast funkade med 15" på gamla Ceeden? Det är ju så många olika uppgifter här på forumet tycker jag, i både nya och gamla Ceed avd.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Generella diskussioner"