Annons

Lägsta hastighet på 5-an?

1
Hej! Precis införskaffat mig en ceed 1,6crdi 115hk -09. Helnöjd med bilen så långt. Men vid mindre än 65km/h på 5-an börjar bilen rycka nå fruktansvärt vid väldigt lätt gas. Vid fullgas verkar det sluta rycka. Är detta normalt på Ceed eller något fel på min bil? Är ju väldigt låga varv då, men märker inte av det på 4an eller 3an vid samma motorvarv.
Annons

Re: Lägsta hastighet på 5-an?

2
65 låter som 4ans territorium. Minns inte exakt vilket varv man hamnar på, men allt under 1500 är ju iaf tråkigt att köra på. Inte ryckigt, men det känns ju som att motorn hamnar i resonans pga vibrationer och det känns inte bra, dessutom absolut ingen ork. Dessutom, under 1500 i varv med HÖG belastning ger ju väldigt hög förbrukning, samtidigt som du inte kan accelerera snabbt, vilket torde resultera i totalt sämre förbrukning.

Jag skulle nog som sagt inte beskriva det som ryckningar, så något kanske är galet med din bil?
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Lägsta hastighet på 5-an?

3
tgunnarsson skrev:Hej! Precis införskaffat mig en ceed 1,6crdi 115hk -09. Helnöjd med bilen så långt. Men vid mindre än 65km/h på 5-an börjar bilen rycka nå fruktansvärt vid väldigt lätt gas. Vid fullgas verkar det sluta rycka. Är detta normalt på Ceed eller något fel på min bil? Är ju väldigt låga varv då, men märker inte av det på 4an eller 3an vid samma motorvarv.
5:an är ju högsta växeln på din 09:a. Att bilen då börjar hacka vid så lågt varvtal är inget konstigt alls.
Inte bra för drivlinan...så växla ner ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Lägsta hastighet på 5-an?

5
tgunnarsson skrev:Ok! Tack för svaren. Blev lite fundersam eftersom fenomenet inte kommer vid samma varv på 4an. Troligen är det så att den inte orkar riktigt på femman
Ja så är det :)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Lägsta hastighet på 5-an?

6
snacka om att gubbköra o slira på kopplingen. klart motorer är olika, jag skulle aldrig lägga min kia ceed under 1500varv. Den blir helt orkeslös där. förmodligen att 1.6l slagvolym är så lite massa i rörelse, och turbon knappt snurrar där i området. lägre varv ger inte alltid lägre förbrukning. gasa man för lite blir ju förbränningen åt skogen, = tappad förlust bara där.

att segdra en motor är de värsta man kan göra. står i varenda handbok.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"