Annons

Uppdaterad programvara efter service="Ny Bil?"

1
Jag lämnade in min Ceed SW -12:a på 1-årsservice/3000-milsservice i veckan hos återförsäljaren där jag köpte bilen.

Det höga bromsljuset som hade spruckit byttes på garantin och sen gjorde de den sedvanliga servicen med oljor, filter osv.

Jag gnällde över att handskfacket samt bakluckans innerplast knirrade och det fixade de också.

De hade även uppdaterat programvaran i bilen och det är den uppdateringen som jag undrar över.
Det är nämligen en helt annorlunda bil efter uppdateringen!

Den är piggare och har mer vrid nu än innan. Radion verkar dessutom inte tappa minnet över kanalerna vareviga dag
och bluetoothen fungerar alldeles ypperligt ( Iphone 5 ). Ok, visst jag har bara haft bilen sen i måndags eftermiddag men förrut hände det varenda dag att radion tappade kanaler och inställningar.

Innan servicen så visade också växlingsindikatorn att man skulle lägga i 6:an vid precis 90 km/h. Nu vill indikatorn att man växlar till 6:an redan vid lite över 70 km/h.

Läget från 4:an till 5:an är också ändrat till en lägre hastighet ( förrut vid 70, nu vid 60 ) än innan servicen.

Förbrukningen har också enligt färddatorn gått ned från snitt 0,52 till 0,48 l/mil. Har inte räknat ut den verkliga förbrukningen än dock.

Jag är i alla fall positivt överraskad att en uppdatering kan ge en så pass annorlunda körupplevelse/bil.

Och då har jag ändå haft ett helt gäng med nyare bilar de senaste åren som även de har fått uppdaterad mjukvara, dock har det aldrig märkts så väl som det gör i Ceed:en.

Någon annan som har noterat detta?
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
Annons

Re: Uppdaterad programvara efter service="Ny Bil?"

2
Det är ju mer eller mindre ett fast varvtal som min säger till att växla upp, och det är ganska exakt vid 2000 rpm, vet inte vilka hastigheter det blir, dock stör jag mig på att vissa växlar knappt fungerar att växla upp till vid 2000, blir för lågt istället.

Har aldrig tappat radio-inställningar heller, men höga bromsljuset måste jag ändå byta!
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"