Annons
Annons

Re: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

23
sandos skrev:I 80 km/h, är 5an eller 6an bäst? Jag gissat att bilen kanske tom. drar mer på 6an än 5an i detta fall? Har märkt att ibland drar den mindre om man växlar upp till strax under 2000 varv istället för ~1500.
Jag kör på 5:an i 80 km/h både med och utan husvagn. Enligt färddatorns momentanmätare så drar den mindre..
6:an växlar jag till vid ungefär 95 km/h. Både med och utan husvagn *host* ;)

Vi köpte en annan större och tyngre vagn med en totalvikt på 1220 kg. Vid resa med ett stopp och tungt lastade från Stockholm till mellersta öland med snittfart 89 km/h tror jag det var ( host igen ;) ) så visade färddatorn en förbrukning på 0,85 liter/mil. Hemvägen 0,88. Snittfart kollade jag inte.

Jag kör aldrig med farthållare när jag kör med släp eller husvagn.

För att få ner förbrukningen oavsett om man kör med släp eller inte så brukar jag köra med momentanförbrukningen framme på färddatorn, sen "bestämma" en hastighet beroende på skyltar, övrig trafik eller om man hamnar i en husvagnskonvoj tex. Sen är det bara att lätta på högerfoten och försöka bibehålla samma hastighet. Förbrukningen minskar då i de flesta fall.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-

Re: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

24
Min erfarenhet är att med chip på min ceed sw1.6 115hp så gick det bra mycke lättare med min hobby vagn bakom på 1300kg utan att behöva gå ner på 4an under 85.
Sist resa på 50 mil så låg jag enligt färddatorn på 0.72 men ack vad fel, blev 0.88 vid pumpen så troligen lurar chipet färdatorn .
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"