Annons

Re: Dieselförbrukning

121
Var lite sugen på en liten XV då konceptbilens inredning var snygg, sen förvandlades den tyvärr till en "vanlig bil" som alla andra Subaru. Jag förstår inte varför de ska vara så trista? Det märks att Toyota styr över företaget... :evil:

Kan de inte ta fram en ny version av Subaru XT6 med en modern, digital instrumenbräda? Det vore nåt :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Annons

Re: Dieselförbrukning

123
Ja, automat är ett måste, vispa med en spak har man fått nog av sedan länge.

Redan förra bilen skulle varit en automat, men av någon anledning så glömde jag bort det och så blev det fem år med handen på spaken :oops: Hatade automat i många år (kändes gubbigt) men efter några vändor i USA så ändrade jag åsikt. Hur ska man kunna äta hamburgare och köra i bilköer samtidigt, om man inte har automat? :roll: :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Dieselförbrukning

125
Kan villigt erkänna att jag sällan kör över 100 km/h 90% av tiden efter som jag aldrig har bråttom. Har för mej att en fartökning från 90 till 110 ökar förbrukningen med 20% och ökar du till 120 från 110 så är ökningen ännu större så det blir ju inte svårt att räkna ut. När jag accelererar så gör jag det bestämt men inte gasen i botten direkt.
Vill man alltså tjäna ca en deciliter per mil så är det bara att ta det lite lugnt, ingen har så bråttom egentligen om man tänker efter, ja om man inte har 25 mil till jobbet och försovit sej då :D

Jag har tidigare kört budbil i 13 år med tillhörande körstil så är det någon som vet hur jäkla lite tid man tjänar på att köra som en galning kortare sträckor än 10 mil så är det jag :D

Nu för tiden så gör jag gladeligen min 20 minuters tur till jobbet 4 minuter längre och sparar en jäkla massa soppa i stället, för vad spelar 8 minuter om dagen för jäkla roll egentligen? ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Dieselförbrukning

126
mrnenad skrev:Ni som ligger på 0.5l/mil ni måste ju köra med äggskal under pedalen oavsett hur jag försöker så kommer jag inte under 0.59
Vad har du för bil och motor förresten? :)

Ps: hade väl rejsat lite för mycket sista tanken nu för den hade dragit 0,52 :D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Dieselförbrukning

127
Ursäkta om jag spammar men berätta gärna vad ni har för lufttryck i däcken med då det spelar en oerhörd roll i hur mycket soppa bilen drar. Själv kör jag med 2,9-3,0 kg tryck 16tum 205 breda, och ja moderna däck klarar högt lufttryck, skit alltså vad som står i boken :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Dieselförbrukning

129
mibe skrev:De klarar högt tryck, men då gäller inte fartgarantin. Du vet, ju högre tryck desto enklare exposion ;)
:lol: :lol: Jo det är ju farligt med farten med min körstil och en 128hk diesel, lika bra att skaffa Y däck :mrgreen: :mrgreen:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Sv: Dieselförbrukning

130
DavidB skrev:
mrnenad skrev:Ni som ligger på 0.5l/mil ni måste ju köra med äggskal under pedalen oavsett hur jag försöker så kommer jag inte under 0.59
Vad har du för bil och motor förresten? :)

Ps: hade väl rejsat lite för mycket sista tanken nu för den hade dragit 0,52 :D
1.6 ceed sw crdi -12

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"