Annons

Mystiskt "stenskott"...

1
Har fått någon form av stenskott på huven, men det ser inte ut som något stenskott jag haft på andra bilar. Se mest ut som att det kommit en bubbla och så har färgen helt enkelt flagnat.

Borde inte ett stenskott liksom trycka till färgen, här har det ju lossnat hela vägen in till plåten. Borde inte färgen hålla ihop bättre?

Jag märkte detta idag när jag tvättade bilen och det började ytrosta direkt, så jag antar att det blir en tur till Kia i morgon...

Suck.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Bilagor
WP_000545.jpg WP_000545.jpg Visad 5023 gånger 70.08 KiB
Annons

Mystiskt "stenskott"...

6
mibe skrev:Jag väntar fortfarande på att få komma in med bilen så de får fixa stenskottet... det har väl gått över tre veckor nur :roll:

De väntar på att få "rätt färg"...
Går det på garantin?
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Mystiskt "stenskott"...

7
Vet inte riktigt, men de tyckte att stenskottet såg lite konstigt ut.

Själv anser jag väl att färgen inte skall lossna ända in till plåten, utan endast "tryckas till" av stenskott. På alla andra bilar jag haft har endast det yttersta lagret lossnat, grundlacken har alltid funnits kvar.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Mystiskt "stenskott"...

9
Lackerna på Kia är under all kritik, på min dåvarande ceed var färgen på instegen helt sönderskrapad ända ner till grundfärgen av grus från skor då junior klev in och ut. Kollegans vita sportage har gått 3000mil på 13mån och fått flera rejäla stenskott där stora färgflager lossnat enda ner till plåten och börjat rosta, riktigt dårligt.

Lacken på Kia verkar vara så spröd att minsta lilla stenskott gör att färgen släpper totalt, och likaså grundfärgen.
Kan inte påminna mig att jag sett något likande de senaste 15åren på mina andra bilar. På förra V70in hade jag säker 30 små stenskott i fronten efter 14k mil men inet tusan hade det börjat rosta för det, och inte var stenskotten stora som femtioöringar heller.
Skriv svar

Återgå till "Optima"