Annons

Startar inte!

1
Jag har skrivit detta i tråden "Problem efter service" också men det kan ju även vara ett problem som uppstått oberoende av servicen - vet inte! ....så jag skapar en egen tråd!

Jag har en Cee'd SW -08. Det började i december -11 efter 4500-service som utfödes i veckan före 1a advent. Till att börja med sporadiska startproblem som blev allt oftare förekommande. Till verkstad veckan före påsk i år...batteriet var ngt dåligt laddat så den stog där ett dygn för laddning - hjälpte inte! Bytte batteri - hjälpte inte! Problem allt oftare - bilen till verkstad igen för felsökning - stog där ett dygn men dom hittade inget men rengjorde jordpunkterna - hjälpte inte! Jag har prövat med den andra nyckeln - hjälper inte! Nu händer det nästan varje gång jag använder bilen men den brukar starta första gången jag tar den på dan men gör jag flera stopp t ex vid olika affärer eller liknande så känns det som att det bara blir värre. Idag var jag ute i några ärenden - bilen startade utan problem hemma o efter första stoppet. Vid andra stoppet startade den på andra försöket....tredje stoppet krävde 4-5 försök. Då körde jag ner till verkstan - det bästa råd dom kan ge mig är att invänta det totala stoppet o bogsera bilen till verkstan för då har dom chans att hitta felet!......och naturligtvis startade den klockrent när jag skulle köra ifrån verkstan!

Detta är helt handikappande! Jag kan ju aldrig lita på att jag kommer dit jag ska eller hem igen! Törs inte lämna stan med bilen - och har inte en aning om hur länge detta ska pågå!!!

Så snälla - finns det någon därute som känner igen detta och kan hjäpa!!??
Annons

Re: Startar inte!

3
på vilket sätt startar den inte? är den helt död, eller drager start motorn men inget tänder?

Kan det vara jordkabeln från motorn till karossen som bråkar(inte samma som jordkabeln på minus.)

hade något liknande på min saab 9.3 att den bara starta första gången och sen när den var varmkörd så var den död.(låt den stå en stund och den kunde plötsligt starta)

då var det boxstyrenheten som kommunicerar med nycklarna, som var boven.
kostade mig över 700€ att hitta detta. detta hittades via bilens databox och loggarna.

antar att kia borda ha något samma som loggar allt?

när det händer att du inte kan starta den så skriv upp tidpunkten så kanske servicen har något att gå efter..
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: Startar inte!

4
dell-net skrev:när det händer att du inte kan starta den så skriv upp tidpunkten så kanske servicen har något att gå efter..
Lite OT, men bra tips det där att notera när skumma fel inträffar. Ska ha det i åtanke utifall nåt skulle strula nån dag!
Kia Cee'd SW EX Komfort 2008 bensin, ✝Nissan Micra K11 2001
Skriv svar

Återgå till "Problem"