Annons

Väsande ljud AC - Kia Cee´d

1
Hej

MIn AC ger allt oftare ifrån sig ett väsande ljud och igår höll det på minst 20 min (slog av AC funktionen till slut). Ett undantag var i morse när jag körde in till bilen jobbet, jag slog på ACn men den var den tyst hela vägen...

Nån som kan AC och har lite uppslag :?
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown
Annons

Re: Väsande ljud AC - Kia Cee´d

2
Är ingen bilmek och kan inget nämnvärt om AC men jag har haft 2 bilar tidigare med liknande "symtom".

På passaten behövdes det fylla på mer kylmedium och på V70:n hade kompressorn gått. Billigt och bra, inte.
På den sistnämnda var det dock ett mer "sugande" ljud i intervaller..

-Kyler din AC något?
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-

Re: Väsande ljud AC - Kia Cee´d

5
Var "Väser" det någonstans? Är det i motorrummet eller i kupén? Det väser eller pyser lite från expansionsventilen på Ac-systemet, vilket är normalt. Sen kan det vara ett väsande ljud från kompressorn då den pumpar gasen, vilket också är normalt. I båda fallen kan det väsande ljudet pågå olika länge.
Det är nog inte läckage någonstans för då pumpar inte kompressorn vilket innebär att det inte finns någonting i Ac-systemet som kan väsa eftersom det inte finns någon gas i systemet.
Skulle det vara en "smyg-läcka" på någon slang så är det inget man hör utan man märker det genom att det inte blir så kallt i bilen längre.
Skriv svar

Återgå till "Problem"