Annons
Annons

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

72
_Morgan_ skrev:Där fick jag också det bekräftat. Jag har sedan bilen bara var några dagar gammal haft för vana att ta med mig nyckeln ut ur bilen när jag ska tanka, Lägga nått i bagaget etc. I regel så är det jag, fru, grabben som åker. Ibland när vi parkerar och jag och frugan går ut ur bilen så är bakdörren där min son sitter låst. Ibland är den dock olåst. Jag litar inte på det systemet ett dugg. Ska när det är dags för service be att dem kopplar ur funktionen helt. Taskigt om man är 50 mil hemifrån och dörrarna låser sig :S

Mvh Morgan_
Systemet funkar som det ska... Det är såhär:
Öppnar du någon dörr innan du tagit ut nyckeln så är dörrarna fortfarande låsta efter det att du tagit ut nyckeln,(då får man öppna manuellt på knappen i mittkonsolen). Men tar du ur nyckeln innan någon dörr öppnas så hör man att samtliga dörrar låses upp..
Den funktionen finns just för att slippa få handväska, plånbok m.m stulen från passagerar elr baksätet vi tex ett rödljus elr liknande, och när jag köpte ceeden jag hade så sa ÅF att ville jag inte behålla den funktionen så skulle dom kostnadsfritt koppla ur den funktionen vid första servicen...

Edit: På min sportage är det likadant men funktionen är lite annorlunda. Nu spelar det ingen roll om nån dörr öppnas innan jag tagit ur nyckeln, när nyckeln tas ur tändningslåset öppnas samtliga dörrar.
Men är bilen igång elr nyckeln sitter kvar så måste man låsa upp dörrarna manuellt med "upplåsningsknappen" för att dörrarna ska gå och öppna utifrån.
Kia Sportage -12 184Hk

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

74
Planet, klart att det "skall funka som det ska", dock är det som med alla tekniska saker, då det
existerar buggar mm, man kan aldrig tro att det skall funka till 100%.
Jag litar definitivt inte på skiten, och stör mig mest på det, kommer själv som sagt se till att det tas bort
vid mitt första servicebesök.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

75
Jag vart oxå ibland lite smått irriterad på den funktionen i ceeden, för det var svårt att alltid få dom som åkte med att ge faan i att öppna dörrarna innan nyckeln var urtagen ur tändningslåset.

Jag skulle om jag vore er kolla med eran verkstad om det går att ändra funktionen så att den funkar som den gör på nya sportagen. Den enda gången jag nu behöver öppna innifrån är när jag släpper av nån som ska ha nåt från baksätet....
Kia Sportage -12 184Hk

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

76
Jag tycker att funktionen fungerar bra. Visst gör man fel ibland, men jag har en tendens att glömma nyckeln i låset på parkeringen hemma (bor på landet, så jag låser aldrig bilen hemma - OM man får inbrott i bilen så är det bättre att den är olåst, det blir billigare så) och detta påminner mig om att nyckeln sitter kvar...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

77
Jag tycker att funktionen fungerar bra. Visst gör man fel ibland, men jag har en tendens att glömma nyckeln i låset på parkeringen hemma (bor på landet, så jag låser aldrig bilen hemma - OM man får inbrott i bilen så är det bättre att den är olåst, det blir billigare så) och detta påminner mig om att nyckeln sitter kvar...
Och om du lägger ut alla värdesaker du har när du åker på semester slipper du få inbrott i huset när du är borta ;) :lol:


Hehe.. Skoja bara, men jag var tvungen hugga på den kommentaren :P


Hur gör du med försäkringsbolaget om nån förstör nåt inuti bilen? är den olåst kan du ju glömma att få ut nåt på försäkringen om nån skulle försöka stjäla stereon elr nåt och förstöra saker
Kia Sportage -12 184Hk

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

78
Tycker att det är irriterande att om en passagerare öppnar dörren innan jag har tagit ur nyckeln, så öppnas inte dörrarna sen när jag väl tar ur nyckeln. Det ser jag som en BUGG i programvaran. Finns väl ingen logisk anledning att det ska vara så? Stängs bilen av och nyckeln tas ur tändningslåset SKA alla dörrar öppnas oavsett om någon ivrig figur har hoppat ur innan nyckeln dras ur tändningslåset.
Fixar de detta tycket jag funktionen är ok.

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

79
Jag besökte en åf för att ta bort de automatiska billåset.
sagt o gjort de tog 5 minuter.

Nu 2 veckor efter får jag hem en räkning på 370 riksdaler!?!?!
Observera att vid överlämnandet av bilnycklarna från disken så frågades ingenting hur jag ville betala eller dylikt!
de var bara glada o log , LÄS "-välkommen åter"

fick lust att gå BERZERK på telefonen men lyckades lugna ner mig. är iövrigt nöjd med bilen, trots klonket som sker vid varm motor då växling/koppling i korsningar. (måste va drivaxel right?) och att den låter lite väl högt i kupen.

Ska köpa fälgar men de blir nästa sommar.

åter till mitt rage! hur ska man tillmöta gå de j*vlarna? jehovas tamme tusan

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

80
TheKillchain skrev:Jag besökte Bilhallen E14 Sundsvall för att ta bort de automatiska billåset.
sagt o gjort de tog 5 minuter.

Nu 2 veckor efter får jag hem en räkning på 370 riksdaler!?!?!
Observera att vid överlämnandet av bilnycklarna från disken så frågades ingenting hur jag ville betala eller dylikt!
de var bara glada o log , LÄS "-välkommen åter"

fick lust att gå BERZERK på telefonen men lyckades lugna ner mig. är iövrigt nöjd med bilen, trots klonket som sker vid varm motor då växling/koppling i korsningar. (måste va drivaxel right?) och att den låter lite väl högt i kupen.

Ska köpa fälgar men de blir nästa sommar.

åter till mitt rage! hur ska man tillmöta gå de j*vlarna? jehovas tamme tusan
Betala inte en krona, Bilhallen E14 Sundsvall är helt hopplösa med i princip allt.
Jag har numera sålt Kian men då den var i min ägo hade jag problem med jojjande bromsar som de fesökte tre gånger utan att hitta något fel.

ca 6mån sebare ringe de upp mig och sa att de hade en massa öppna arbetsordrar liggnade och såg att jag hade haft bilen inne ett flertal gånger för felsokning av bromsproblem och undrade vart de skulle skicka räkningen.


<ok, sa jag.....tyst i luren....jomen du förstår sa en kvinna, vi måste fakturera någon denna kostnad >( till saken hör att bilen var endast några mån gammal och hade alla garantgier kvar ) ok sa jag....tyst i luren.......jomen du förstår sa kvinnan, någon måste betala för detta jobb. <ok sa jag, men inte tän ker ja betala....tyst igen.............men vem ska betala då sa kvinnan, inet ja iaf sa jag.

Sedab sa jag år hon att kolla upp vilen bil det var jobbet hade utförts på och om der fans någon garanti på bilen, jo jag sert att det är en ganska ny Kia.........tyst i luren igen...........då säger jag att då får hon nog ta och fakturerar Kia för felsökningen, ok säger hon och lägger på luren.'

<Jag har fler saker onm detta bolag men jag tror detta räcker, ett pajasföretag utan dess like.

<jag var själv inne med min för att ta bort det automatiska dörrlåset och då ville de ochsåp ha betalt, glöm det sa jag, ta bort skiten och det gjorde det.

Det fungerade inte som det skiulle, men det tyckte de.


Ursäkta stavfelen en jag har varit igång snart ett dyngn på jobbet och skriver därefetr.

Återgå till "Generella diskussioner"