Annons

Bilen går inte att låsa

1
Hej,

Jag har en KIA Ceed Sporty Wagon 2010.

För nått år sen märkte jag att då och då när jag vart ute och kört, stannat, stängt av motorn, gått ut, stängt dörren - så går det inte att låsa dörrarna med fjärrkontrollen. När man drar ut nyckeln ur tändningen så registrerar inte bilen att dörrarna skall låsas upp, varpå bilen är kvar i "fel läge" när man klivit ut.
Lösningen blev att kliva in i bilen, starta motorn igen, vänta lite, stänga av igen, och hoppas att dörrarna nu låstes upp - varpå man kunde gå ur, stänga, och låsa. Nästan som att boota om en krånglande dator.

För ett tag sen ringde jag verkstan, men killen jag pratade med sade att det nog inte var ett fel - han hade själv en KIA och hade märkt att om man drog ur nyckeln ur tändningen "för snabbt" så kunde fenomenet hända. Lösningen var att vänta nån sekund bara, från det man slår av tändningen tills dess man drar ut nyckeln.

Jag testade och tyckte kanske det hjälpte, men nu på senare tid uppträder problemet bara oftare och oftare - oavsett hur snabbt/långsamt man drar ut nyckeln.

Nån som har liknande erfarenheter? Vad kan vara problemet?

Och tips på hur man får verkstan att kolla på ett sånt här intermittent problem utan att avfärda en men "vi testade och kunde inte återskapa felet"...

tack
/Tom
Annons

Re: Bilen går inte att låsa

3
Jag hade detta problem. Enligt verkstaden så tog de ut tändningslåset och smörjde upp det. Har funkat perfekt efter detta.

Hoppas du får hjälp med ditt problem och att det löser sig smidigt. Lite otrevligt när inte bilen vill låsa sig. Jag kom till bilen några gånger och den var olåst pga att jag inte kollade att den låste sig när jag parkerade.
Kia Cee´d SW CRDi 2011 Komfort Sirius Silver "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2013 Komfort Cassa White "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2016 GT Line Solid röd

Re: Bilen går inte att låsa

5
Har hänt på min med. Läste på någonstanns att man skulle spruta 5-56 i tändningslåset. Höll ett papper under och sprutade rikligt och länge så att det rann ut "sörja" från tändningslåset.

Tydligen kan det samlas skit där inne. Hur som helst har jag inte haft problem med att det inte går att låsa sedan jag gjorde det.
Skriv svar

Återgå till "Problem"