Annons

Re: Tvätt?

11
Smulan skrev:
du som inte tvättat din bil än lycka till med alla asfaltsprickar ;) ........ett tips till dej
superavfettning från okq8 upprepade gånger sen bara gno med svamp :lol:
Till våren när snön och dubbdäcken åker av så åker asfaltprickarna också av varje vår.
Så länge bilen inte är alltför ren så syns de ju inte :D
"Superavfettningen" är bara sådär, inget slår sprayning med lacknafta, vänta några minuter, avspolning och sedan tvätt. Då blir det rent och fint.
LACKNAFTA :o :o :shock: ja ja det kommer inte på min bil iallafall
det tar nog bort mer än tjärfläckarna :lol:
KIA pro_ceed CRDI 2.0
Annons

Re: Tvätt?

12
Har använt lacknafta i säkert 20 år utan problem på flera bilar. Vad skulle det mer ta bort?
De "avfettningsmedel" man kan köpa är det inge sting i, man får köra på det flera gånger och ändå åker inte asfaltprickarna bort, med lacknafta löses de upp och den svarta smörjan låter sig tvättas bort med schampo.
:mrgreen:

Re: Tvätt?

14
pitör skrev:du kanske inte använder det....... VAX heter det!
Vax är bra, men jag har gjort en mycket ovetenskaplig upptäckt:

1. Vaxade Kian innan vintersäsong och tvättade med vaxshampo hela vintern...
2. Vaxade inte Volvon innan vintersäsong utan tvättade enbart med nano-shampo hela vintern...

Vårputsningen i helgen gav följande resultat:
1. Kia: massor med tjärfläckar och annat som bitit sig hårt fast i lacken.
2. Volvo: mycket lite tjärfläckar och mestadels ren i lacken

Båda bilarna hade dock en hel del flygrost som dock gick bort vid vaxning - så då var jag tvungen att vaxa volvon i alla fall :-(

Så min hypotes är att vax binder skit - inte i början med efter ett tag...såvida man inte vaxar om ofta...men jag tycker det är kul att pyssla med bilarna så det får bli vax framöver, men ska testa att kombinera med nano-shampo istället för vaxshampoo (kanske där felet ligger).

Någon som testat lackskydd?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: Tvätt?

15
Pitör skrev
du kanske inte använder det....... VAX heter det!
Har man inte fått bort smutsen innan vaxning är det inget vidare... Smuts ska inte gnidas bort - det repar lacken. Lacknafta är faktiskt utmärkt som en sista utväg. Handtvättar man och avfettar man regelbunden och tar bort riktigt hård smuts (som tjära/asfalt) i tid behövs det inte, men väntar man för länge och låter bli att tvätta bilen ordentligt finns det nästan inget som biter. Jag hade exempelvis en Peugeot som bara tvättades i maskintvätt under ett par år. Underdelen av dörrarna blev som sandpapper och lacken trodde jag var bortom all räddning. Men lacknafta ordnade det - med efterföljande tvätt och polering.

David: Jag har Diamondbrite lackförsegling och det funkar utmärkt (jag pallar inte att vaxa och polera regelbundet - förseglingen kostade mig bara 1995:- i samband med bilköpet). Det är naturligtvis inte underhållsfritt men med avfettning, högtryck och glanschampo blir resultatet lika bra som en motsvarande tvätt med vaxning. Var fjärde tvätt ska man också blaska på lite underhållsmedel från Diamondbrite. Gör man det samt en årlig kontroll har man 6 års garanti på lackskyddet.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Tvätt?

17
Lackskydd är att rekommendera...Men det finns massor av alternativ.Har använt silver one på min förra bil
och det höll måttet i 1 år ca.bilen var lätttvättad.silver one läggs på med maskin.Ultima har ett skydd som läggs för hand med applicator som följer med,det jag läst så är det väldigt bra.Men oftast så är det rekommenderat att polera bilen först.själv skall jag lägga på zerconite 2 komp på min i år.
väntar bara på värmen.Om ni undrar om polering o lackskydd så finns det ett skitbra forum
http://www.bilvårdsforum.se där får man BRA hjälp även om man aldrig provat på att polera bilar.
Och det funkar finfint med biltema,jula maskinen har kört den i 3år nu.köper mina medel från
Bollnäs bilvård via nätet,superbra shop med hjälpsam personal........lycka till
KIA pro_ceed CRDI 2.0
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"