Växelådsproblem

#1
Har en sorento 2010 som jag köpte när den har gått ca 1000mil har gått som demo
Kände ganska omgående att den växlade ej ned som den skall,när varvräknaren låg på 1500 varv och när den skulle växla ned så blev det vibrationer (som gubb-körning) ett långt tag, fick oftas reglera detta med gaspedalen allra helst när jag körde på farthållaren, har påtalat detta men inga problem enligt KIA, ändå så fick reparatören fram problemet men inte med dator uppkopplat så då finns det inge fel, men dom la in ny programvara 2013:s och vibratinerna vart starkare och bilen tog 0,15 dl mer diesel och 0,3 dl med husvagn ända upp över 1.4. efter det fick jag byta ÅF och dom hade bilen i 3 veckor och hittar inga fel, så när jag skulle hämta bilen så fick jag och reparatören på en lång åk tur men inge fel. Så när jag har lämnat av reparatören och skulle åka hem så vibrerade bilen igen suk. har varit i kontakt med växelådsexperter två st oberoende av varandra och dom säger samma sak antingen convern eller lockuppen. Svaret jag fick av Kia att dom håller inte på med gissningar,och att fallet är avslutat. samt alla fel är inomm toleranserna hur fan kan man veta detta när dom inte får fram felet.
På direkt (e-post) fråga hur man kan se på datorn om det är ett mekaniskt fel i lådan tex det jag har nämnt, men dom är så arroganta så dom svar inte kunder för svaret på frågan är att dom inte kan se detta på datorn.


Annons

Re: Växelådsproblem

#2
Tjena.

Faktum är att om lockupen hängde kvar, så skulle (borde) styrdonet registrera det och sätta felkod.
Convertern skulle snarare ge fel åt andra hållet, dvs slira.

Har det blivit plötsligt, eller har du nyss köpt bilen?
Har du haft dieselautomat förut? (Modern, inte -90tal)

Det är faktiskt inte säkert att du har fel alls.
Jag har känt liknande i företagets VW Passat diesel. Man får gasa betyyydligt mer innan den växlar ner än man är van vid i bensinmotorer med aut. Blir nästan "gubbkörning" vid mindre gaspådrag i statstrafik. Ligger troligen i växellåds-programvaran för bränsleekonomi och lägre utsläpp, mm.
Dieslar har ett betydligt högre vridmoment, som troligen utnyttjas så här.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Växelådsproblem

#3
hej Micke
Jag tröttnade på min bil så jag bytte till en Kia sorento 2014 även den demo har gått 400mil när jag köpte den och den har samma tendens fast utan vibrationer som min gamla sorento så din teori som du skriver i ditt svar håller, att Kia inte kan förklara detta för kunden så han förstår varför den vibbrerar och gubbkör, troligtvis så kan dom inte något om automatlådor,
det är ungefär vad växellåds specialisterna också säger fas inte så bra som du för klarade.
Tack Micke
Har haft fult upp så jag har inte tittat på forumet på ett tag

Re: Växelådsproblem

#4
Om jag får gissa lite så tror jag det här med att den växlar tidigt vid normal körning har att göra med avgaskraven.
Utan att gå in i kemiska termer, men för att få ner de specifika utsläppen är det bättre med lågt varv-högre belastning än högre varv-lägre belastning ur den synpunkten.
Det har med de senaste Euro5 och Euro6 klassningarna att göra och påverkar även bilskatten.
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst