Annons

Dörrhandtag

1
Det går inte att öppna förardörren utifrån längre. Ganska drygt att hela tiden öppna dörren inifrån.
Har försökt att riva ned inredningen men får inte bort plåten bakom inredningen, någon som har något tips?

// Magnus
Annons

Re: Dörrhandtag

2
Exakt samma sak har precis hänt mig på min Sorento 2010. Tänkte kolla här om det är någon typ av standardfel. Temperaturen har legat under -10 här ett tag så man kan ju misstänka att nåt har frusit. Men samtidigt har jag haft den länge i garaget (ca 4-8 grader).
Har inte börjat riva nånting än...
KIA Sorento 2.2 CRDI Automat 2010

Re: Dörrhandtag

3
Ingen annan som haft samma problem eller som bara har erfarenhet av att demontera handtaget?

Jag gav mig ut i garaget i kväll men körde fast vid själva handtaget. Det blev lite för sent och jag orkade inte pilla mer.

Det verkar inte som om felet sitter i själva handtaget. Vajern rör på sig när man drar i det. Men jag får inte loss själva låsmekanismen som vajern går in i utan att få loss handtaget.

Det sitter en liten skruv som kommer fram när man drar ut handtaget (se bild). Jag provade att lossa den men det verkade inte lossna någonting. Mer våld för att få bort handtaget?
Sedan tror jag man kan lossa på skruven som blottas bakom, samt en skruv bakom ett plastskydd på dörrens "gavel".

Bilderna verkar tyvärr bli roterade lite galet trots att jag fixade det efter uppladdning...
Bild

Bild

Bild
KIA Sorento 2.2 CRDI Automat 2010

Re: Dörrhandtag

6
Ja tydligen är det lite av ett standardfel, som jag misstänkte. Mitt "skruv bakom ett plastskydd på dörrens gavel" är skruven i bakkant på dörren som du beskriver. Då hade jag lossat alla skruvar som behövdes men visste inte hur jag skulle gå vidare.

Tyvärr verkar det som om det inte går att laga själva felet själv så det blir till att kolla runt på bildemonteringar nu innan jag gör nåt mer.

Tack så mycket för sökhjälpen :thumbup:
Jag återkommer med resultatet.
KIA Sorento 2.2 CRDI Automat 2010

Re: Dörrhandtag

7
Klart!
Beställde delen och den kom hem ett par dagar senare men snöskottning, ungar, fan och hans moster kom i vägen. Men igår blev det kvällsskiftet.
Jag lossade skruven på dörrgaveln och fick ta i lite för att få ut locket med låskolven. Sen var det bara att dra handtaget bakåt så lossnade det - busenkelt!
Tack igen.

Bild

Bild

Bild

Bild
KIA Sorento 2.2 CRDI Automat 2010
Skriv svar

Återgå till "Problem"