Hej.
Kokar, fast normal temperatur, hmmmmm!
Okej, kanske om kärlet läcker, så det inte blir övertryck. Normaltemperatur är nära kokpunkten, utan övertrycket.
Fixa det först.
Men,
Är du helt säker på att den verkligen kokar, (Andra tecken utom att vätskan bubblar/pyser ut.)
Starta motorn kall, och öppna expkärlet och lys ner med en lampa medan motorn går.
Sök efter bubblor.
Om det bubblar med kall eller driftvarm motor går kompression ut i kylsystemet. Beter sig som om motorn kokar.
Det kan bero på flera saker.
Topplockspackningen.
Spricka i toppen, eller i en cylinder. (Skulle kunna förklara dålig gång)
Om det inte bubblar alls måste det vara kraftiga cirkulationsproblem, av typen havererad vattenpump, blockerad kylkanal, mm, fast det tror jag inte.
Jag tycker dock att temp mätaren skulle hänga med ändå. Endast kylaren och värmeelement skulle kunna hamna så långt efter i temperatur.
Får du värme i kupén?
Om ja, är det pumpen. (Om det inte var brist på övertryck som var felet)
Jag undrar över en annan sak.
Vem planade toppen åt er?
Moderna toppar kan oftast inte planas, av den enkla anledningen att maxtoleransen på skevheten, överstiger maxtoleransen av vad man får ta bort i gods. Dvs är den för skev mot tillverkarens tolerans, är den "omöjlig" att fixa. Då tar man bort mer material än tillåtet.
Det finns dock dom som lyckats med vedbodplaning....
Micke.
Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor
11Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Jag minns mycket, men inte allt.