Annons

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

11
Hej.

Kokar, fast normal temperatur, hmmmmm!
Okej, kanske om kärlet läcker, så det inte blir övertryck. Normaltemperatur är nära kokpunkten, utan övertrycket.
Fixa det först.

Men,
Är du helt säker på att den verkligen kokar, (Andra tecken utom att vätskan bubblar/pyser ut.)

Starta motorn kall, och öppna expkärlet och lys ner med en lampa medan motorn går.
Sök efter bubblor.

Om det bubblar med kall eller driftvarm motor går kompression ut i kylsystemet. Beter sig som om motorn kokar.
Det kan bero på flera saker.
Topplockspackningen.
Spricka i toppen, eller i en cylinder. (Skulle kunna förklara dålig gång)


Om det inte bubblar alls måste det vara kraftiga cirkulationsproblem, av typen havererad vattenpump, blockerad kylkanal, mm, fast det tror jag inte.
Jag tycker dock att temp mätaren skulle hänga med ändå. Endast kylaren och värmeelement skulle kunna hamna så långt efter i temperatur.

Får du värme i kupén?
Om ja, är det pumpen. (Om det inte var brist på övertryck som var felet)

Jag undrar över en annan sak.
Vem planade toppen åt er?
Moderna toppar kan oftast inte planas, av den enkla anledningen att maxtoleransen på skevheten, överstiger maxtoleransen av vad man får ta bort i gods. Dvs är den för skev mot tillverkarens tolerans, är den "omöjlig" att fixa. Då tar man bort mer material än tillåtet.
Det finns dock dom som lyckats med vedbodplaning....

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Annons

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

12
Hej

Vi ska dra ner allt igen och testa med den nya remskivan, verkar inte vara likadan som den vi har ens?
Kan det vara så att de tagit någon annan bils skiva?
För vi ringde och dubbelkollade med Kia att den verkligen skulle stämma med min bils och de verkar olika..hmm.
Ska även passa på att kolla vattenpumpen i samma veva.

Värmen fungerade när jag köpte den, har inte testat sen haveriet.
Ska absolut testa om vi får igång den.

Den droppade vatten när vi fick igång den med draghjälp och efter ett tag så sprutade det ut vatten (hade inte locket på just ifall) och det kom ut en massa vatten och rök en massa.
Kan notera att detta var när det var mörkt ute så vi såg inte allt för bra! :/


Ang planingen..hmm ja du kanske har en poäng där?
Han sysslar med sånt, (kommer inte på namnet på företaget) men det är hans jobb och har sysslat med detta länge.
Min far har planat en topp tidigare och har varit klockrent.
Enligt honom så skulle det gå att plana, men det var också sista gången isf, för mer går inte att plana sa han ifall det skulle bli skevt igen.

I helgen blir det full fart och testa allt.
Får vi inte skiten att funka så vettefan, ger upp isf! Inte värt att försöka få en motor på skroten för 15-20' och sen kanske byta kylare mm, bättre att försöka sälja delar :/ Blä!

Tacksam för svar!
Återkommer till helgen med uppdateringar.

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

13
Hej.

Jag skrev fel sist.
Får du värme är det INTE vattenpumpen.

Ang remmskivan,
Jag hoppas att du menar remmskivan till multiremmen, och inte till kamremm eller balansaxeln.

Montera ett remhjul för kam eller ballansaxel med fel diameter, och du får haveri innan motorn startat.

Skulle "nya" skivan ha andra märkningar då, eller?

Om motorn vibrerar sitter remmen till balansaxeln åt H-E.


Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

14
Micke2 skrev:Hej.
Ang remmskivan,
Jag hoppas att du menar remmskivan till multiremmen, och inte till kamremm eller balansaxeln.

Montera ett remhjul för kam eller ballansaxel med fel diameter, och du får haveri innan motorn startat.

Skulle "nya" skivan ha andra märkningar då, eller?

Om motorn vibrerar sitter remmen till balansaxeln åt H-E.


Micke.
Hej
Fick värme sist, men ska testa det när vi förhoppningsvis får igång motorn.

För multiremmen förmodar jag det heter, men ja de har gjort något så markeringen där satt annorlunda med den vi fick hem idag. Lossnat lr dylikt och lappat ihop med silikon å nåt.
Kan se att det felar på en kugge om man sätter dit den, så blir att dra ner och flytta en kugge, förhoppningsvis ska motorn hoppa igång då! Håller tummarna.

Gällande markeringarna (se bild) så ska den stå på T markeringen, men de andra är till?
Om man vill ändra att den ger gnistan lite tidigare lr liknande?

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

15
Hej.

Man brukar gå efter T. = "Timing" Kamrem heter "timing-belt" på engelska. Borde alltså heta "syncroniseringsrem" fritt översatt från Engelska.

BTC är "Before Top Center" = "före övre dödläget" översatt, och har med andra inställningar att göra.

Du kan inte justera tändningen på ecu styrda motorer.
Det gör den själv.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

16
Yes, har dubbelkollat allt ang om man skulle på något vis missat någon kugg lr ej.
Allt är i sin ordning, i rätt plats efter alla markeringar med konstens alla regler.
Så inget fel med kamremmen iaf. Det utesluter vi.

Hur som helst, bilfan vill inte starta!
NÄÄSTAN att han startar men inget mer än så.

En tanke är om någon sensor kan ha gett sig?
Kan man kolla/mäta upp om de fungerar? Har testat att mäta kablage och allt är i sin ordning, men just själva sensorn?

Fick inte verktygen för ett komptest men komp finns, frågan isf är hur mkt.

Konstigt nog reagerar den inte alls på varken startgas eller bensin i cylindrarna.
Inga smällar lr någonting, precis likadant...

Re: Huvudbry, stor problemlösning Motor

17
Dagens update:

Inget nytt på start-fronten!
Vill inte starta, men startar efter 1m med draghjälp och går som en klocka.
Höjde tomgången liiite och den fungerade på lägre varv nu också men fortfarande vill den inte starta själv.
Annat batteri testat ifall, men same same.

Körde runt lite och vattnet kokar, nytt vatten och den kokar igen.
Fläkten verkar ibland inte komma igång, men när man tar ut kontakten till fläkten/tempgivaren så hoppar den igång igen.
Sätter man in kontakten/givaren så funkar den än, men antingen så blir vattnet inte kyld lr liknande för fläkten går hela tiden. Slangarna svalnade av, så cirkulerar gör ju vattnet.
Kan den givaren spela roll för att den inte startar? Om den ger fel signal på så vis?

Ut med vattenpump, allt verkar i sin ordning och snurrar som den ska.Inga glapp whatsoever.
Ut med termostaten och kolla igen, öppnar men vid nästan 100 grader, så köpa ny förmodar jag? Ska väl öppna runt 80grader?

Frågetecknet kvarstår bilfan! :/
Lite grötigt inlägg men..:/
Skriv svar

Återgå till "Problem"