Annons

Re: Oljeförbrukning Sorento

11
Köpte min 2010 Sorento i somras. Den hade då gått 4000 mil. Kollade oljan första gången häromdagen efter ett halvår och 1300 mil. (Vet ej var oljenivån stod när jag tog över bilen.) Jag behövde då fylla på en liter. Det verkar som en helt OK oljeförbrukning. Så kraftig förbrukning som beskrivs tidigare i denna tråd tyder på att något är fel.
Annons

Re: Oljeförbrukning Sorento

13
Gammal tråd men bidrar ändå.
Jag har en 2018 Facelift Sorento 2.2 CRDi som går som taxi, alltså väldigt mycket tomgång och går långa dagar oavsett väder.
Kör ca 2000-2500 mil mellan oljebytena, och kört 7000 mil hittills. Jag har haft i princip ingen oljeförbrukning alls, inget som syns på stickan i alla fall.
Kör mellan 35-50 mil per dag och kollar oljan ungefär 2-3 gånger i veckan, men aldrig behövt fylla på.
Dom har frågat mig på Kia verkstaden i Luleå om jag har behövt fylla på något alls då dom har sett en del bilar som drar en del olja, och blev positivt överraskade av att min bil inte tar något alls. Ändå är jag inte speciellt lätt på gasfoten heller, men försöker planera körningen och belastar aldrig motorn förrän jag ser att motortemperaturen är vid normal temperatur.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"