Annons

Re: Senaste version av mjukvara och karta

61
Johansjostrand skrev:Inget uppdaterande av Stereo idag hos Hedin bil Jönköping. För gammal säger dom. Endast Sorento från 2016-09 går att uppdatera till ACP...

Det är kanske bara att ge upp...? Jag vill ju inte argumentera för mycket, då jag inte själv är 100% säker på att det går. Det hade varit mycket intressant att veta vad det är som gör att det inte går? Stereons serienummer? Modellbeteckning? Något som konkret visar att dessa funkar och dessa funkar inte...
När jag går in och tittar i meny/system/prog info ser allt ut som innan servicen. (Jag fotade av den). Går det av avgöra att detta är sista skriket för en Sorento 2016-03?

Programvaruv. ST.UM.EUR.E491.151016
Firmware ver. MICOM.ST.UM.EUR.3053.150825 SUBM.ST.UM.1021.150413
Enhets-id.
Navi-appversion. ST4.EUR.KMC.151013.80592
Kartversion. EUR.08.41.44.705.001.1(D.B1)
Hej Johan.

Hedin Bil i Jönköping snackar bara bullshit eller så vet de inte att det funkar och har riktigt dålig koll. Jag/Vi hade samma programvara som du innan vi fick vår uppdaterad med ACP på KC Motors i Malmö. Ny programvara skall vara Navi: 160905.96731 och kartversion: EUR.09.41.43.712.001.1(D.C1) Programvaruversion: ST.UM.EUR.E517.160926, Firmware: MICOM.ST.UM.EUR.2055.160713. Bilen jag/vi köpte är tillverkad 201604. Behöver du hjälp o verifiera detta så följer jag gärna med dig upp till Hedin Bil Jönköping då jag också bor i Jönköping så kan jag visa upp min bil för dem när du är med med din bil. Sänd pm på messenger (sök på Mattias Herman) eller på detta forum.
Annons

Re: Senaste version av mjukvara och karta

62
HellboyElvis skrev:Du har gammal mjukvara oavsett och har du en senare 4.x eller en iAVN så får du ACP
Giganten79 skrev:Ny programvara skall vara Navi: 160905.96731 och kartversion: EUR.09.41.43.712.001.1(D.C1) Programvaruversion: ST.UM.EUR.E517.160926, Firmware: MICOM.ST.UM.EUR.2055.160713
OK? Så inte nog med att dom säger att det inte går att uppdatera till ACP, så finns det alltså oavsett en ny uppdatering / karta till min bil som jag inte heller fått vid servicen för två dagar sedan? Det här börjar ju likna dolda kameran...?
Giganten79 skrev:Behöver du hjälp o verifiera detta så följer jag gärna med dig upp till Hedin Bil Jönköping då jag också bor i Jönköping så kan jag visa upp min bil för dem när du är med med din bil.
Det skulle kunna vara passande :) Återkommer isf
Kia Sorento Business + 2016

Re: Senaste version av mjukvara och karta

63
Eftersom:
1. det finns ÅF/verkstäder som inte är speciellt intresserade av eller informerade om att kartuppdateringar finns till din bil
2. det kan kosta ägaren pengar (upp till c:a en tusenlapp) för att får uppdateringar gjorde utanför service

gäller det att komma förberedd upp till tänderna med fullödig information inför bokning av verkstadsbesök!

Anm
Jag var inte på KIAtåget, när man själv kunde göra kartuppdateringar via nedladdning till SD-kort, men det låter som ett mycket bättre sätt - ur ett kundperspektiv i alla fall....
Senast redigerad av kiagubbe den 19 nov 2017, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Senaste version av mjukvara och karta

68
KX7 skrev:Ok, tack för info. Frågade två handlare norr om sthlm och båda svarade snabbt ”Kom in så fixar vi det”. Det låter dock rimligt att de får betalt för extra uppdateringar.
Verkstäderna förmontera betalt av Kia för att utföra uppdatering på gps, väljer dom att kunden får det gratis så är et verkstaden själva som bjuder även vid servicetillfälle då det ska vara fritt
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Senaste version av mjukvara och karta

69
Har varit i kontakt med mitt serviceställe och de har, såklart, efter att ha pratat med Kia Sverige samma svar som ni andra fått. Jag hänvisade till denna forumtråd, angav att jag hade 4.x i version etc etc. Han kollade upp en gång till och återkomm med svaret:

"De som kan uppdateras så att man kan använda Apple Carplay är de som har 4,0 Vit och kom i produktion från september 2016, din har produktions datum Augusti 2016 och har den äldre generationen av 4,0 så det kommer tyvärr inte gå att få till denna"

Vad menar han med Vit som i "4.0 Vit"

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"