Annons
Annons

Re: Senaste version av mjukvara och karta

46
Då var det dags för första servicen 3000 mil på min Sorento -16. Jag har bett om offert från några olika ÅF samt ställt frågan om uppdatering för ACP.

Verkstad nr 1 (Hedin Bil, min primära)
-"Angående Apple Carplay är det inget som ingår i servicen"

Verkstad nr 2 (Hedin Bil)
-"Det finns några uppdateringar på din bil och bla en på radion. Jag kan dock inte se om just din bil kan få ACP, men troligtvis går det"

Verkstad nr 3 (Småländska bil)
-"Det finns några uppdateringar på din bil som görs kostnadsfritt. ACP bör funka om ditt SD-kort har beteckningen Int 1X"

Vad är det som gäller egentligen, olika och tvekande svar från alla tre. Ingen verkar med säkerhet veta om det funkar eller ingår?
Vem ska man vända sig till om inte ens märkesverkstaden kan svara på frågorna? Jag kommer garanterat att överleva utan ACP i min bil, men om möjligheten finns och jag har rätt att få det kostnadsfritt, så vill jag ju det... Mitt SD-Kort är identiskt med det ovanstående i tråden och har beteckningen "STD 4.X Eur"

En sak som alla tre verkstäderna iaf kunde svara på direkt, är att servicen, oavsett ACP eller ej kostar ca 6000 kronor....
Kia Sorento Business + 2016

Re: Senaste version av mjukvara och karta

49
Hej alla Sorento ägare!

Vår återförsäljare (Hedin Bil i Jönköping) sa att vi inte skulle få ACP i bilen eller kunde få det. Litade inte på dem och tog bilen till nya KC Motors i Malmö och där sa de tvärtom..vi testar och ser om det fungerar. Fungerar det inte så sätter vi in den gamla programvaran igen. Det funkade och jag/vi är mycket glada för det. Fick t.o.m en ECM uppdatering på motorn vilket skulle generera i mindre bränsleförbrukning och jämnare växlingar. Detta gjordes utan kostnad! Väldigt nöjda med KC Motors kan jag säga..lite långt o åka dock men hade ändå vägarna förbi. Känns inte som alla återförsäljare har bra koll på detta och det gör mig lite mörkrädd faktiskt. De om nån borde väl ha koll. Stå på er alla ni som vill ha ACP hos era lokala handlare. Det går om man har förutsättningarna i medieenheten. Tänk er själva...det är en dator och datorer går att uppdatera med ny firmware om det finns nya uppdateringar bara de inte är för gamla eller ej kompatibla.

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"