Annons

SORENTO V6 2003 Rostiga stötdämparfästen

1
SORENTO V6 3,5 03. Stötdämparfästena på bakaxeln bortrostade - stötdämpare avbruten.. Kontaktade en lokal (mkt bra) verkstad som åtog sig att byta bakaxel + att fixa stötdämparen. Efter bytet till en begagnad (testad utan anmärkning) axel så beter sig bilen mycket egendomligt.
- skakar och rister rejält i bilen
- går ej att köra fortare än 30 km/h, skakningarna ökar i takt med hastigheten
KIA ÅF verkstad mäter upp fel på ABS givaren hö bak, den byts men problemet ovan kvarstår (felkod raderad). Min verkstad testar att demontera kardanaxeln, provkör bilen och skakningarna är borta.

Här fattar jag inte riktigt, eftersom bilen är bakhjulsdriven tills viskokopplingen skickar in framhjulen till att driva också, hur kan man köra bilen på bara framhjulsdrift utan kardanaxel??????

Men vad kan orsaka skakningarna?
Något i bakaxeln?
Fördelningslådan?
Viskokopplingen?

Sen fick jag höra idag från en annan KIA ÅF verkstad att det finns en så kallad service action på rostigt övre bakaxelfäste, = KIA står för reperation och byte av detta fäste om godstjockleken understiger 2,5mm - gäller även en så gammal bil som en 03:a. Jag skall kolla på detta fäste på den gamla axeln vid tillfälle. Min fråga är om det är någon SORENTO ägare som fått detta åtgärdat och då även stötdämparfästena?


Tacksam för tips och hjälp
Annons

Re: SORENTO V6 2003 Rostiga stötdämparfästen

3
Hej DavidB

Tack för ditt svar.

Jag har lagt den kommentaren till verkstaden, (hade tidigare problem med detta och en 97:a Volvo AWD) enligt svar så kunde det inte vara obalans i kardanaxel.. Bilen är enligt uppgift helt okörbar i hastigheter över 30 km/h, tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra själv.

- men jag kollar igen, kan ju vara att man att flytta knutkorsen skruv för skruv, eller balansera.

Re: SORENTO V6 2003 Rostiga stötdämparfästen

5
Tjena.

Kan det vara så att det monterades en bakaxel från en 2,4 med urkopplingsnar 4x4?
Inte för att jag vet, men det kan skilja i utväxling.
Då jobbar viscon för att driva framaxeln i samma rotation som till bakaxeln.
När utväxlingen skiljer, så tja....

Eller så har någon klåpare delat kardanen i splinsen, och satt ihop den vriden, så knutkorsen står fel i förhållande till varandra.
Då blir det axelvibrationer.

Bara gissningar....

PS,

Detta är nu länge sedan och troligen löst.
Varför postar du inte lösningen?


Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: SORENTO V6 2003 Rostiga stötdämparfästen

6
Hej KIA Fans!

Löst 20141114. Men det var 2 olika problem.

1 Orginal bakaxel rostiga fästen, jag skrev felaktigt att stötdämparfästena var rostiga,. Det var bärärmsfästena, och KIA tog detta på garanti.

2. Skakningarna, till att börja med så hade jag hade själv inte fått tillfälle att testa bilen med den "nya" begagnade axeln. Vid provkörning,,,, jag har aldrig upplevt ett liknande fel på en bil tidigare.. När hastigheten gick över 30 km/h så började bilen att skaka rejält, vid ca 40 km/h så låste sig vänster framhjul helt och hållet. = helt okörbar. Min teori som jag diskuterade med verkstaden var att utväxlingen i utbytes bakaxeln var en annan än originalet, vilket skulle kunna innebära att ABS, dator och visko får spelet. Detta bekräftades av en KIA verkstad som troligt.

Nuläget.

Orginal bakaxeln fick nya fästen och monterades åter och bilen fungerar nu alldeles utmärkt. Så egentligen så var hela problemet ett garanti ärende.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"