Annons

Köpa Sorento -10

1
Hej. Jag är lite i valet och kvalet att byta bil och har snöat in lite på bland annat Kia Sorento från årsmodell 2010 och undrar helt enkel om det är ett vettigt köp och om jag kommer att bli nöjd. Jag har försökt hitta information om hur det är att äga dessa bilar men det är inte det lättaste då bilarna inte är överdrivet vanliga. Även i denna forumsdel så är det ju rätt glest med inläggen. Det kan man ju i och för sig tolka som att bilarna är relativt problemfri, vilket ju brukar vara fallet med asiatiska bilar.

I dagsläget kör jag en Volvo XC70 2,5T automat 2006 med det mesta i utrustningsväg. Jag trivs med den bilen men den börjar bli till åren. Kvalitén är tillräckligt bra och jag har inte haft några större problem med den men servicarna är dyra när det alltid är någon grej som behöver bytas. Nu senast fick jag byta alla fyra "klapperstagen". Den känns solid och känslan i knappar och reglage känns bra. XC70:n känns helt enkelt solid, men så är den också välvårdad. Sedan finns det naturligtvis både bättre och sämre bilar. Frågan är hur Kia Sorento står sig?

Jag vill ha en bil som bara fungerar och som är relativt billig att äga och som helst inte bjuder på några obehagliga överraskningar. Min XC70 drar en del bensin men inte så förbannat mycket som man kan tro, men en Sorento 2,2 diesel skulle gå billigare. Rent ekonomiskt misstänker jag att Sorenton blir lite billigare att köra. Faktum är att jag inte ens vart och kollat på någon Sorento men i teorin verkar den mer än väl så trevlig som min XC70.

Mitt största orosmoment är rost. Min Volvo har ett utomordentligt rostskydd, både i teori och praktik. Mina tidigare volvobilar har även de visat stor motståndskraft mot rost. Förra generationens Sorento, den från tidigt 2000-tal, lär ju ha vart rostangripen i balkar och hålrum redan som nya. Jag kan inte tänka mig att 2010 års modell är sämre, men den kanske inte är så mycket bättre heller. Efter att ha läste här om andra Kia-modeller så verkar det vara lite rost här och där på relativt nya modeller men att detta har åtgärdats av utan jidder av Kias verkstäder. En idé är ju att lämna in den på en ordentlig rostskyddsbehandling direkt om den nu inte redan kan vara försent på en tre år gammal Kia.

Hur är kvalitetskänslan i en Sorento jämfört med Volvo? Hur är AWD-systemet? Haldex fungerar bra men jag saknar låsbar AWD för de där riktigt jäkliga snöhögarna jag vill köra genom och inte runt. Jag gillar det okonstlade utseendet på Sorento och jag skulle gärna kunna tänka mig något ännu mera SUV-aktigt än en XC70. Mest för att det är så många som stör sig på SUV:ar :mrgreen:

Jag har också läst något om att stereon är värdelös i Sorento. Uppfattningen om bra ljud är subjektiv, men Dolby ProLogic-systemet i min XC70 spelar riktigt riktigt bra i mina öron.
Annons

Re: Köpa Sorento -10

2
Hej
Jag har varit i samma situation som du är nu . Jag har erfarenhet av Kia Sportage sedan 2005 då jag köpte min första Kia Sportage. Jag har bytt upp mig 2011 till nya modellen och är mycket nöjd med mitt val. Det som du skriver om att kunna låsa AWDn är en av de bästa funktionerna som finns på Kian, du kommer fram överallt.

Körde tidigare Volvo 850 Glt som var som var en mycket bra och solid bil. Lät som ett kassaskåp när man stängde dörrarna, ingen rost och motorn gick som en klocka. Dock om du vill prova något nytt så varför inte prova Kia Sorento.
Jag har ingen erfarenhet om Sorento, men som du själv skriver, Volvo har många fördelar men rost på länkarmar mm. finns på alla modeller av Volvo och Kia.

Lycka till med ditt val.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

Re: Köpa Sorento -10

4
Mitt förra inlägg försvann för några dagar sedan. Hur som helst så var jag och kollade på en Sorento i fredags. En handlare i stan hade fått in en vit 2011:a men runt 7000 mil på mätaren. Den såg snygg ut men några stenskott hade redan börjat rosta. Visserligen måste man åtgärda stenskott genast men jämfört med andra bilar, främst europeiska, så verkar Kia ha en plåtkvalité som är lite sisådär. Väl inne i bilen såg det trevligt ut förutom en mängd repor och märken. Pillade man på knappar och rattar så kändes de otroligt billiga och smäckiga. Dörren gick igen med ett klonk som mest påminde om en Toyota från 1988. Handtaget för att öppna dörren andades samma kvalité som en vattenpistol. Eftersom känslan i handtaget var så vag och motståndet obefintligt så kändes det som att jag skulle dra av det.

På insidan av bakluckans sidor längst ned var ytterplåten var vikt om innerplåten och var det en vass kant och en glipa som borde fyllts med lim/tätningsmassa. Där kommer det garanterat att samlas smuts och rosta. Över huvud taget gav bilen ett billigt intryck. Jag skulle aldrig ge de 229000:- de begär för den. Hade den vart 100000:- billigare så hade jag kunnat överväga att köpa den. Min XC70 som är fem år äldre och som rullat 10000 fler mil känns mer gedigen och spänstig. Sorenton var en riktig besvikelse faktiskt.

Köpa Sorento -10

5
Ang kvalitetkänsla så tror jag att det är en enorm skillnad på tidigare generationer, kolla bara ceed och picanto, det går helt enkelt inte att jämföra med sina nya diton. Audis föredetta designchef gör underverk med KIA nu ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Köpa Sorento -10

6
Bumpar denna tråd lite.
På insidan av bakluckans sidor längst ned var ytterplåten var vikt om innerplåten och var det en vass kant och en glipa som borde fyllts med lim/tätningsmassa. Där kommer det garanterat att samlas smuts och rosta. Över huvud taget gav bilen ett billigt intryck.
Jag kollade på en Sorento idag. Grannens dotter och svärson har skaffat en så jag kikade lite på den. Den hade ingen vass plåtkant på bakluckans insida. Den första jag kollade på var en 2010 och denna var en 2011. Har konstruktionen gjorts om eller har Kia bara ojämn kvalité? För övrigt så trivdes han med bilen. De hade en Volvo tidigare och Sorenton var lite bullrigare. Den utlovade förbrukningen nåddes inte men 0,8 i blandad körning. Fast blandad körning är ju olika för olika personer, min egna blandade körning är mer åt landsvägshållet och jag ligger då en deciliter under angiven förbrukning med min XC70.

Jag har kollat lite andra bilar och tycker att de känns rätt plastiga de också så Kia Sorento kanske inte är så pjåkig trots allt. Faen vad svårt det är att byta bil.

Re: Köpa Sorento -10

7
Då var en Sorento 2011 provkörd. Såg en som verkade fin och som låg bra till i pris och dessutom inom vettigt avstånd. Den var trevlig att köra med sn 2,2-liters dieselfyra. Den var lite bruksig och kärv i karaktären men det kändes rätt mysigt och tryggt. Kraften fanns och den kändes inte på något vis klen. Jag satt rätt bra i den och det kändes fint att komma upp ytterligare en halvtrappa jämfört med min XC70. Men det var något som liksom inte klickade med denna bilmodell. Priset var rätt och bilen kändes fräsch och är förmodligen en bra bil, den kändes "ärlig" på något vis. Dessvärre jag gick inte igång helt på den. Den var förbannat plastig i inredningen med hårdplast på lite fel ställen. Förmodligen kommer den att hålla ihop både väl och länge men det känns förkastligt att lägga en massa pengar på något som man ändå inte känner sig helt nöjd med. En annan sak som förbryllade mig var att det låg frigolit innanför framskärmarna. Jag gissar att det är någon form av ljudisolering men jag inbillar mig att det kan binda en del fukt, och det känns inget vidare.

Nu pillade jag inte så mycket med inställningarna på stereon men ljudet lät rätt mediokert. En kul detalj var den röda lysande texten SORENTO innanför trösklarna. På det hela en trevlig bil och jag önskar att jag gått igång på den, men nu gjorde jag inte det.

Jakten går vidare.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"