Annons

service. kia skämt eller? ?

1
Hm är det någon mer än jag som reagerat på service till sorento -10 och framåt.
vid normal service byter dom inte olja i vxl låda bakaxel fördelningslåda
Evighets olja säger dom på kia .... nä
känns lite sådär när man kört typ 20kmil på samma olja.
Oljan i automaten brukar se lite skabbig ut efter 10kmil
Annons

Re: service. kia skämt eller? ?

3
Hej.

Frågan är väl också om de verkligen gör det de tar betalt för och förstår vad de gjort.

Jag servade min Sorento -10 i mitten av december för ett antal tusenlappar, en vecka senare så besiktade jag bilen och fick påpekande att strålkastarna stod fel trots att de hade gjort en strålkastarinställning på servicen. När jag ringde Förenade Bil i Mölndal så sa de att jag kunde komma så skulle de fixa det hela. Sagt och gjort jag åkte dit och en grabb tog sig an bilen, och när han gjort vad han skulle frågade jag honom och kundmottagaren om de behövde göra något. Jajamensan blev svaret, fick skruva en del. Konstigt tyckte jag eftersom ni gjorde detta för en vecka sedan på servicen, helt tyst, att enkelt be om ursäkt fanns inte i deras sinne, de såg bara förvånade ut över att någon tyckte det var fel att ta betalt utan att göra något.
När jag kom hem skrev jag mina synpunkter på webben som de ber en och efter lite påstötning ringde en verkmästare mig. Tror ni han hade tänkt igenom situationen och insett att här har vi en person som inte är så himla glad i företaget, nix, han var bara ute efter att framföra en massa anledningar till att det egentligen inte var deras fel. "Pudel" fanns inte så långt han såg och att på något sätt kompensera mig på något litet sätt för arbetstid och drivmedel så jag kanske blev lite possitivare, nehedå!
Kontentan är att man får väl hoppas att inte alla verkstäder beter sig så här, men verkstaden Förenade Bil i Mölndal/Göteborg ger jag inte mycket för. :evil:

//Thomas

Re: service. kia skämt eller? ?

5
Kikar du i instruktionsboken så står det att automatlådeoljan och diff/fördelningslådan ska bytas om man gör vissa saker tex drar släp körfort kör i sant sträng kyla osv osv å då vid 10.000mil det görs dock inte om man inte själv beställer det som tillläggs jobb
Skulle man skrivit nå vettig här tro....

Re: service. kia skämt eller? ?

6
Jag har ringt till flera KIA verkstäder i sthlm och Uppsala och de säger alla samma sak. Du behöver inte byta olja m.m.
Jag "bråkade" mig till en service tid ändå för jag ska åka 7 veckor till Italien å då ska bilen vara tiptop :)
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"