Annons
Skriv gärna en förklaring i rubriken om vad det är för länk.
Vi kommer att radera länkar som vi anser bryta mot forumets regler samt länkar vi anser vara opassande.

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

11
Lindgren_021 skrev:Jag hade en saab 9-5 aero kombi 2002 med 16700 mil på mätaren, rost på bakskärm samt bagageluckan, trasig front och bula med repskador på vänster bakskärm. Ja bilen såg ut som skit helt enkelt


Skulle få 30.000:- osedd av Kia handlaren vid inbyte, la ut den på blocket för 43.000:- och efter 30 minuter var den såld för 40.000:-

Skatten skulle bgetalas 3000:- samt kommande service ca 3500:- samt nya sommardäck ca7000:-

så att Saab skulle vara svår sålt är rent skitsnack.
Jag vet inte om det var nyligen du sålde din bil. Kanske hade Saab ännu inte gått i konkurs för efter det så har priserna rasat. Det var redan under rekonstruktionen -09 som priserna på beg Saabar började rasa mot övriga bilmärken.

Saab är inte svårsålda om priset är lågt, men jag förstår inte hur du kunnat få 40000 kr för din bil. Det är bara att säga Grattis. Här i Trollhättan är det inget skitsnack att Saab är svårsålda om man vill ha ut pengar för sin bil. Det kryllar av dem på vägarna, i bilhallarna och i privatannonser. Inbyte i Trollhättan är mellan 5000-10000 kr för min Saab 9-5 i bra skick utan rost och bucklor, nybesiktigad, nyservad och 17"-däck som gått en säsong. Och det är hos de handlare som överhuvudtaget vill ta emot bilen. De flesta säger rent ut att jag ska försöka sälja privat. Det är tragiskt. Så vad som är skitsnack i detta vet jag inte eftersom jag åkt runt hos handlare och känt på verkligheten. Du kanske bor i andra ändan av landet där Saab-situationen är annorlunda. Det är enkelt att få en uppfattning av prisbilden på Blocket och Bytbil.se. Jag väntar på att Kian ska levereras så sen är det upp till bevis om jag säljer min på en halvtimme... :thumbup:


Nog om Saab. Jag kollade upp Ekoplus så gott jag kunde. Det är ju riktigt magert med företagsinformation såsom företagsnamn, org.nr och adress. Skulle de inte ha uppbackning av Kia-handlarna kan man tro att det är ett skumraskföretag.

Företaget heter egentligen Naturrutan AB och ligger i Askim på ägarens och VD:s privata adress. Företaget skapades 2009 och har Inte några anställda. Man undrar vad företaget har för funtion när bilhandeln och administrationen görs hos handlarna. Kreditinstitutet är den norska banken, DNB. Försäkringsbolaget är Länsförsäkringar. Vad har då Ekoplus för roll? Har de förhandlat fram ett pris på bilarna, en finansiering, en försäkring och har det som affärsidé och får en liten provision? Varför tar inte Kia i Sverige eller bilhandlarn hand om detta själva som de andra bilbolagen gör?

Jämför man månadskostnaden på en Kia Cee'd SW via Ekoplus med andra bilmärkens/handlares motsvarigheter är Ekoplus-Kian helt klart billigast. Det är i och för sig utgående modell så kanske har de fått bra priser för att få ut dem innan den nya Ceed'e:n kommer. Tar man däremot Picanton så kan man få en motsvarande Toyota Aygo, Citroen C1 eller Peugeot 107 för i stort sett samma månadskostnad.
Annons

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

15
ragonline skrev:Var ett tag sedan någon skrev i den här tråden.

Är det någon som har provat att leasa från ekoplus.se ännu? Erfarenheter?
Hittade tråden via Google. Jag har precis beställt en Kia Ceed SW 2013 via Ekoplus. Trevlig personal och bra bemötande.

Får nya bilen denna veckan förhoppningsvis. Min gamla Audi A4 3.0 Quattro -02 börjar ge sig så det blir skönt med en ny bil.

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

16
Nu har jag haft en Kia Ceed leasingbil via Ekoplus i snart tre år. Idag heter väl samma koncept Carplus. Allt har varit riktigt till belåtenhet; ett problemfritt ägande och jag har bara behövt tanka diesel. Men i veckan så råkade min sambo byta fil där det redan fanns en annan bil och min bil fick en rejäl buckla på vänster framskärm, sprucken kofångare och trasig framlampa. Bilen som hon körde in i fick också lite skador.
Nu slutar allt det roliga med Ekoplus/Carplus. Det ingår försäkring via Länsförsäkringar, men det är en företagsförsäkring och då gäller andra självrisker. Jag kollade naturligtvis det innan jag tog bilen och tänkte att 4400 kr är ju inte så farligt med tanke på att jag aldrig krockat tidigare. Nu är det ju så att det som ska betalas är dels 4400 kr för trafikförsäkringen och dels 6250 kr för vagnskadegarantin. Totalt 10650 kr i självrisker!
Jag har som sagt aldrig tidigare krockat men jag har för mig att det bara är en självrisk om du t.ex krockar en bil med helförsäkring. Jag visste inte ens att man betalade två självrisker vid krock med bilar som har vagnskadegaranti. Och hade jag själv tecknat denna halvförsäkring som privatperson så skulle trafiksjälvrisken vara 1000 kr som de flesta försäkringsbolag har.
Tänk på detta om ni ska ta en Kia leasingbil. Det kan bli riktigt dyrt. Alternativet är att inte låta kärringar köra bilen... :twisted:

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

17
Jag har även en privatägd Kia Ceed. Skulle hon krockat med den hade självriskerna blivit 3000 kr för vagnskadan och 1000 kr för trafikförsäkringen. Totalt 4000 kr. En ganska stor skillnad mot 10650 kr.
Normalt för andra bilmärken (de som inte kör Carplus) är att det inte ingår försäkring. Då kan man ju själv påverka försäkringen och dra fördel om man bor i t.ex ett lugnt villaområde och parkerar i eget garage. Carplus-försäkringen har dyra självrisker eftersom det är en företagsförsäkring och inte privatförsäkring.

Jag vill bara att ni som funderar på Carplus leasingavtal tar en rejäl funderare kring detta med försäkringen och dess självrisker. Jag kommer inte att fortsätta med leasing när avtalet går ut om ett par månader.
Skriv svar

Återgå till "Länkarkiv / Företagsregister / Återförsäljare"