Annons
Skriv gärna en förklaring i rubriken om vad det är för länk.
Vi kommer att radera länkar som vi anser bryta mot forumets regler samt länkar vi anser vara opassande.
Annons

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

4
Någon som har testat detta?

Det som kan bli dyrt är väl antagligen om man går över den bestämda antalet mil på dessa tre år, kollade lite men hittade inget pris på överstigna mil?

Dom andra två användarna i den andra tråden såg lite misstänksamma ut, båda har endast reggat sig och skrivit ett inlägg som ser väldigt "Detta är ekoplus själva som skriver för att få lite gratis reklam".

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

6
Hej.

Mitt första inlägg blir ganska långt på detta intressanta forum...

Jag funderar på att privatleasa/prenumerera en ny bil och har väl mer eller mindre bestämt mig för Kia efter att ha kollat mig för hos andra bilhandlare och märken. Ekoplus tar 10 kr/mil över 4500 mil/36 mån som övermil. Bilen kostar 3273 kr/mån med vinterdäck.

Peugeot leasar ut en 308 (ej kombi) för ca 3500 kr/mån exkl försäkring men då är det 2000 mil/år och övermil 8 kr/mil. Eftersom jag vill ha kombi och samma utrustning som Kia Cee'd SW med Premiumpaketet så var det bara att glömma Peugeot. Det blev för dyrt och dessutom kändes den plastig och gav ett billigare intryck trots att den hade glastak.

Volkswagen Golf Variant kostar 3980 kr inkl försäkring för en bensinare (ej skattefri som man får betala själv). Här fick man 1500 mil/år och övermil 14 kr/mil. Utrustningsmässigt ganska lik Kia förutom att här var det drag och backkamera men ingen bluetooth-hf. Färg: Vit

En vit Skoda Octavia med 105 hk diesel med Premiumpaket som motsvarar Kias Premiumpaket samt att här får man även Xenon och en stereo med touchskärm och cd-växlare. Körsträcka: 1500 mil/år. Övermil: 14 kr/mil. Pris: 3871 kr/mån.

Skodan ligger närmast Kian både vad det gäller månadskostnad och utrustning, men kör man mer än 1500 mil/år blir prisskillnaden ännu mer. Dessutom har Skoda bara 2 års nybilsgaranti så sista året kan bli spännande.

Anledningen till att jag funderar på leasing är att jag får det knappt att gå ihop om jag köper en bil med billån (om jag räknat rätt). För att jämföra leasing måste jag räkna på 36 mån och ett bilbyte.
En Kia Cee'd SW Premium kostar ca 192000 kr med sommar- och vinterdäck och 36 mån serviceavtal. 20% kontant, alltså 38400 kr från mitt sparande eftersom ingen handlare vill ta i en begagnad Saab med tång. Om tre år har bilen nästan halverats i värde. Enligt bilförsäljaren borde jag få strax över 100000 kr i inbyte för en tre år gammal ceed med 4500 mil på mätaren. Så efter tre år får restvärdet på lånet inte överstiga ca 60000 kr om jag vill kunna byta till en nyare liknande bil rakt av. Här nedan lite uträkning:

Amortering på 36 mån: 192000-38400-60000=93600 kr => 2600 kr/mån (Nybilspris-kontant-restvärde)
Ränta 5,14% = 658 kr/mån (detta minskar iofs ju mindre lånet blir)
Halvförsäkring: 140 kr/mån (helkund hos Länsförsäkringar)
Summa: 2600+658+140=3398 kr/mån

Så efter 36 mån och en månadskostnad på 3398 kr så kan jag lämna in min egna bil för att byta till en ny i samma prisklass som jag hade tidigare utan att lägga en krona emellan. Dessutom får jag ta 38400 kr från sparkonto, pengar som jag aldrig kommer få se igen. Däremot blir det inte samma prischock om man skulle köra mer än 1500mil/år som för leasing. Ska man ha bilen längre än tre år så ser ju kalkylen helt annorlunda ut.

Privatleasing kostar 3273 kr/mån utan kontantinsats och med halvförsäkring. Efter tre år och normalt användande så är det bara att lämna in bilen och ta en ny eller välja ett helt annat märke.

Vad säger ni? Tycker ni att jag räknar och tänker helt knasigt? Fördelen med leasing är att en fegis som jag kan våga och ta lite mer okända märken utan att bekymra sig för restvärde och skambud som inbyte.

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

8
Tyvärr äger jag en Saab. Volkswagenhandlaren i stan slutade att överhuvudtaget ta Saab som inbyte i nov -11. Trots att det är bra bilar vill de inte ta i en Saab med tång. Kiahandlaren här sa rakt ut att han kunde erbjuda ett skambud och rekommenderade mig att sälja privat. 5000 kr kunde han erbjuda för min 9-5 från -02 med helskinn, elstolar, back- & regnsensor, elstolar med minne och automatisk avbländbar innerspegel. Allt fungerar, t.o.m färddatordisplayen och besiktningen gick igenom igår med blankt papper. En kollega skulle få 7000 kr för sin 9-5 -06 om han köpte en ny Saab!! Tyvärr är det dystert för oss Saabägare.

Hur som helst så beställde jag en rödmetallic Kia Cee'd SW med privatleasing via Ekoplus för en stund sedan. Det blir ett treårigt test om leasing är något för mig. Jag har många kompisar som kör leasing som Volvo Cars-anställda och de är helnöjda. Priset är ungefär lika för dem om de tar en V50 D2 Classic, fast då har de ingen milbegränsning. Blir jag missnöjd så blir det köp om tre år och ingen Kia igen...

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

9
Equinoxe skrev:Tyvärr äger jag en Saab. Volkswagenhandlaren i stan slutade att överhuvudtaget ta Saab som inbyte i nov -11. Trots att det är bra bilar vill de inte ta i en Saab med tång. Kiahandlaren här sa rakt ut att han kunde erbjuda ett skambud och rekommenderade mig att sälja privat. 5000 kr kunde han erbjuda för min 9-5 från -02 med helskinn, elstolar, back- & regnsensor, elstolar med minne och automatisk avbländbar innerspegel. Allt fungerar, t.o.m färddatordisplayen och besiktningen gick igenom igår med blankt papper. En kollega skulle få 7000 kr för sin 9-5 -06 om han köpte en ny Saab!! Tyvärr är det dystert för oss Saabägare.

Hur som helst så beställde jag en rödmetallic Kia Cee'd SW med privatleasing via Ekoplus för en stund sedan. Det blir ett treårigt test om leasing är något för mig. Jag har många kompisar som kör leasing som Volvo Cars-anställda och de är helnöjda. Priset är ungefär lika för dem om de tar en V50 D2 Classic, fast då har de ingen milbegränsning. Blir jag missnöjd så blir det köp om tre år och ingen Kia igen...
Ja det är klart, Saab står nog inte så högt i kurs längre. Och privatleasing verkar vara ett vettigt alternativ om man inte kör så långt. Än så länge är jag mycket nöjd med min Cee`d SW Premium Edt... men jag har ju bara haft den sedan i tisdags :D

Re: Hyr en ny miljöbil i 3 år

10
Jag hade en saab 9-5 aero kombi 2002 med 16700 mil på mätaren, rost på bakskärm samt bagageluckan, trasig front och bula med repskador på vänster bakskärm. Ja bilen såg ut som skit helt enkelt


Skulle få 30.000:- osedd av Kia handlaren vid inbyte, la ut den på blocket för 43.000:- och efter 30 minuter var den såld för 40.000:-

Skatten skulle bgetalas 3000:- samt kommande service ca 3500:- samt nya sommardäck ca7000:-

så att Saab skulle vara svår sålt är rent skitsnack.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
Skriv svar

Återgå till "Länkarkiv / Företagsregister / Återförsäljare"