Annons
Annons

Re: Plåtfälgar till Kia Ceed....

2
mattiasbredberg skrev:Jag har en Ceed '12 och skulle vilja ha plåtfälgar som jag kunde köpa vinterdäck till.
Någon som har såna att sälja runt Stockholm?

Mattias Bredberg
0708-776585
Varför plåt? "Min" däckshandlare säger att plåtfälgar (nya) inte är mer än några hundralappar billigare än en lm-fälg.
Letar du beg. lm-fälg så kan du nog komma undan billigare t.o.m.
875kr/hjul är billigt. :)
Kika på denna länk dessa passar kanske inte din buiíl, men det ger en uppfattning om priset för helt nya kompletta vinterhjul: http://www.blocket.se/stockholm/Nya_vin ... ?ca=21&w=3
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Plåtfälgar till Kia Ceed....

3
Ronnie skrev:
mattiasbredberg skrev:Jag har en Ceed '12 och skulle vilja ha plåtfälgar som jag kunde köpa vinterdäck till.
Någon som har såna att sälja runt Stockholm?

Mattias Bredberg
0708-776585
Varför plåt? "Min" däckshandlare säger att plåtfälgar (nya) inte är mer än några hundralappar billigare än en lm-fälg.
Letar du beg. lm-fälg så kan du nog komma undan billigare t.o.m.
875kr/hjul är billigt. :)
Kika på denna länk dessa passar kanske inte din buiíl, men det ger en uppfattning om priset för helt nya kompletta vinterhjul: http://www.blocket.se/stockholm/Nya_vin ... ?ca=21&w=3
Ang plåt så tänker jag mig helt enkelt att beg plåtfälgar går att få till bra pris. Jag har Hankook dubbfria på alu fälg idag, men förra vintern övertygade mig att Kia Ceed inte fungar utan dubb. Kanske inte ens då tyvärr, men troligen bättre än med friktionsdäck iaf.
Så tanken skulle då vara att kunna sälja mina alu med fina däck och köpa plåtfälgar man kan separat köpa dubbdäck till.

Re: Plåtfälgar till Kia Ceed....

4
mattiasbredberg skrev:
Ronnie skrev:
mattiasbredberg skrev:Jag har en Ceed '12 och skulle vilja ha plåtfälgar som jag kunde köpa vinterdäck till.
Någon som har såna att sälja runt Stockholm?

Mattias Bredberg
0708-776585
Varför plåt? "Min" däckshandlare säger att plåtfälgar (nya) inte är mer än några hundralappar billigare än en lm-fälg.
Letar du beg. lm-fälg så kan du nog komma undan billigare t.o.m.
875kr/hjul är billigt. :)
Kika på denna länk dessa passar kanske inte din buiíl, men det ger en uppfattning om priset för helt nya kompletta vinterhjul: http://www.blocket.se/stockholm/Nya_vin ... ?ca=21&w=3
Ang plåt så tänker jag mig helt enkelt att beg plåtfälgar går att få till bra pris. Jag har Hankook dubbfria på alu fälg idag, men förra vintern övertygade mig att Kia Ceed inte fungar utan dubb. Kanske inte ens då tyvärr, men troligen bättre än med friktionsdäck iaf.
Så tanken skulle då vara att kunna sälja mina alu med fina däck och köpa plåtfälgar man kan separat köpa dubbdäck till.
Sälj hankook däcken och köp dubbat till alufälgarna tycker jag :) ser ju så mycket trevligare ut!

Hade du Hankook dubbfria så är inte jag förvånad över att du hade dåligt fäste :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Plåtfälgar till Kia Ceed....

5
DavidB skrev:Sälj hankook däcken och köp dubbat till alufälgarna tycker jag :) ser ju så mycket trevligare ut!

Hade du Hankook dubbfria så är inte jag förvånad över att du hade dåligt fäste :)
Jo, det är ju ett alternativ. Men jag räknar med att få några kronor för fyra alufälgar med friktionsdäck med bra mönster. Sälja fyra Hankook friktionsdäck med bra mönster utan fälg räknar med att få betala för att bli av med...

Sen så är det ju inte "bara" dåligt fäste med Hankook friktionsdäck. De är ju helt enkelt läskiga att köra omkring med.

Re: Sv: Plåtfälgar till Kia Ceed....

8
mattiasbredberg skrev:
mrnenad skrev:Det har mer med att göra att ceeden inte funkar med 15 enl mig. Körde dubbat o 15 original svajigt minst sagt bättre med 16"!!
Hmmm fattar inte varför höjden på däcken skulle spela så stor roll? Speciellt relaterat till en viss bilmodell. Förklaring?
Med större fälgar får du ju lägre profil på däcken vilket ger att stabilare däck(mindre däcksida som kan svaja typ) som går lite stadigare på vägen. Men jag tycker däckets kvalite spelar minst lika stor roll, snålar man och köper ett billigt skitdäck så får man nöja sej med dåligt fäste och stabilitet oavsett. :)

EDIT: Gäller nog för alla bilar. Men som sagt lika stora skillnader som det finns i chassin på olika bilar och modeller, lika olika uppför sej bilarna med olika däck med. :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Sv: Plåtfälgar till Kia Ceed....

9
DavidB skrev:...snålar man och köper ett billigt skitdäck så får man nöja sej med dåligt fäste och stabilitet oavsett. :)

:thumbup:
Jo det är väl det jag inser. Men saken var den att jag när jag köpte bilen blev lovad "nånting typ Goodyear/Nokian eller sånt" och när bilen levererades låg det Hankook i.

Sen hörde jag runt lite och fick intrycket att de var ok och då bråkade jag inte så mycket med bilhandlaren vilket iof troligen ändå inte skulle lett någon vart.

Men nu vill jag göra något åt saken utan att behöva betala allt för mycket. Dock känns det som om jag kommer kränga av Hankook däcken och sätta på några bra däck på befintliga fälgarna eftersom det verkar vara svårt att hitta något beg att köpa. Vi får väl se.

Re: Sv: Plåtfälgar till Kia Ceed....

10
mattiasbredberg skrev:
DavidB skrev:...snålar man och köper ett billigt skitdäck så får man nöja sej med dåligt fäste och stabilitet oavsett. :)

:thumbup:
Jo det är väl det jag inser. Men saken var den att jag när jag köpte bilen blev lovad "nånting typ Goodyear/Nokian eller sånt" och när bilen levererades låg det Hankook i.

Sen hörde jag runt lite och fick intrycket att de var ok och då bråkade jag inte så mycket med bilhandlaren vilket iof troligen ändå inte skulle lett någon vart.

Men nu vill jag göra något åt saken utan att behöva betala allt för mycket. Dock känns det som om jag kommer kränga av Hankook däcken och sätta på några bra däck på befintliga fälgarna eftersom det verkar vara svårt att hitta något beg att köpa. Vi får väl se.
Hoppas att det löser sej, fult av säljarn att lova findäck och sedan slänga med skit. Ett alternativ kan ju vara att kika på Nordman 4 dubbade vilka är Nokians lågpris variant. Inga värsting däck men garanterat bättre än "kina" däck från korea :lol:

Jag fick med Nordman 4 på mina 16" när jag köpte bilen i mars (skulle fått hankook men dom var slut :lol: så lite flyt var det)

Jag får väl prova dessa Nordman 4 nu i vinter och se hur dom är. Annars så är det något jag inte vill snåla på så är det däcken på bilen då dom är en av dom absolut vigtigaste komponenterna för en säker bil ju. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Köpes"