Annons

Rostskyddsbehandling eller inte?

1
Med det tilltagande saltandet av vintervägarna (även i Norrland där undertecknad huserar) börjar jag fundera på om jag skall / behöver underredsbehandla min nya Niro, min första KIA.
Jag har alltså ingen egentlig egen erfarenhet av hur rostbenägna de är, men antar att det i Korea (eller vid importen) inte sker någon slags extra behandling för att hålla rosten stången i Sverige? Om inte annat så skulle en sådan säkert minska vägljudet, antar jag.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter och råd om detta till oss KIA-noviser!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

2
Hej!

Det är definitivt något jag hade gjort på en ny bil, särskilt här i Sverige.

Fabrikens standard rostskydd är inte mycket att hurra över, men det gäller de flesta bilmärken. Dock är det många generalagenter (vet inte om det gäller Kia) som lägger på extra rostskydd då bilen anländer till Sverige, typ Dinitrolprodukter eller liknande som är mer anpassat till vårt klimat, men de rekommenderar fortfarande att man håller det "up to date" så att säga, och/eller utökar behandlingen. Generalagenterna för de flesta bilmärken här i Sverige är fullt medvetna om att vårt klimat är bland det tuffaste vad gäller att stå emot just rost, det är inte så ovanligt att de skickar med en enkel broschyr om just detta, dock vet jag som sagt inte om Kia inkluderas.

Enligt mig så borde ett komplett rostskydd vara standard av importörerna/generalagenterna för bilar som säljs här i Sverige, kostar inte alls mycket för dem att göra en fullständig behandling av underrede, insidor av stommen, skarvar i karossen osv., det gör sådan stor skillnad, i alla fall enligt min erfarenhet. Har sett flertalet nästan nya bilar, bara något år gamla, där rosten börjar krypa fram, och när den väl gör det så brukar de gå fort därefter.

Mvh

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

4
Definitivt värt det om du tänkt behålla bilen. Gjorde en stor rostskyddsbehandling hos Dinitrol av min nya Sportage -15 och det hamnade på strax under 7000:-. En enorm skillnad gällande oljud i kupén. Tidigare hörde man varenda gruskorn som slog mot bilen. Surfade runt en del på nätet och det finns fina bilder på hur Kia ser ut innan och efter en rostkyddssbehandling. Det finns i princip inget rostskydd bakom plastpaneler/kåpor så jag rekommenderar dig absolut att göra en. Ska du inte behålla bilen mer än 3 år så kanske det är tveksamt. Om du nu inte mot förmodan vill vara schysst mot nästkommande ägare förstås.

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

5
Tack för svaren!
Min grundtanke är att behålla bilen betydligt längre än jag gjort med mina tidigare bilar - kör inte så långt per år längre, så det kan säkert vara vettigt att göra en rostskyddsbehandling.....
Verkar dock inte finnas någon Dinitrolanläggning i Jämtland vad jag kan se - kan någon här rekommendera något annat företag i Östersund?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

7
BLUE skrev:Kanske onödig att göra det i första 3-4 åren då bilen har en hel del speciell vax behandling som skydd? Jag kommer också göra det men inte nu när bilen är helt ny.
Som jag skrev tidigare. Googla runt lite på Kia och rostskydd så ska du se vad som finns från början. Ta gärna en titt under alla plastdetaljer (hjulhus mm.) så kommer du att upptäcka att rostskyddet är obefintligt. Vill man vänta så får man självklart göra det, men risken är stor att det då är för sent och att man redan då har fått rostangrepp. Det "lilla" rostskydd som man har haft på är enligt mig inte mycket att ha.

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

10
Rostskydda så fort som du har möjligt. Vi körde direkt från bilhall till rostskydd med vår nya Sorento och kan rekommendera Rostskyddsmetoder i Vällingby. De kändes seriösa och testar rostskydd i nya bilar åt tidningen Vi Bilägare. För ett fullgott rostskydd behöver bilen behandlas framöver.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"