Annons

Diesel-vilken

1
HEj är ny KIA ägare Ceed SW 1.6crdi!

Har noterat att många haft problem med OKs Diesel pga bränslefiltret och att någon enstaka haft problem med PREEMs diesel men av andra orsaker. Min fundering är att då oljebolaget ifråga (Macken) garanterar kompabilitet med ALLA bilmärken då de uppfyller standarden och därför inte behöver något specifik tillstånd från biltillverkaren så borde garantierna vg motor och bränslefilter gälla oavsett (Som bolagen själva hävdar)! Både PREEMs ACP och Statoils nya miles verkar göra samma sak vg hålla motor rent/öka prestanda/minska oljud(knackningar)/minska bränsleåtgång med 2% (Diesel) osv men PREEM har fördelen med 30% minskat koldioxidutsläpp pga iblandning av tallolja..så verkar ju som att PREEM vinner då de dessutom ofta är billigare..Själv har jag kört på Ingos (statoil men inte miles) samt nu på PREEM och det var faktiskt märkbar skillnad tyckte jag subjektivt att på PREEMs soppa gick bilen piggare...så min fundering är: har några av er negativa erfarenheter av just PREEMs ACP Diesel och skulle Statoils miles variant vara bättre (verkar ju vara samma typ av additiver iaf vg effeken av dessa).
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Snart Kia e-Niro 2022 Advance Plus
Annons

2
Inga tillsatser är bra tillsatser när det gäller Kias dieselfilter. Har som sagt varit MYCKET strul med detta. Jag skulle nog rekommendera renast möjliga diesel. Kör själv på ST1-diesel.
Ska uppriktigt säga att jag vet inte om denna har tillsatser utöver det vanliga, men de har inte informerat om det iaf.

Re:

3
HellboyElvis skrev:Inga tillsatser är bra tillsatser när det gäller Kias dieselfilter. Har som sagt varit MYCKET strul med detta. Jag skulle nog rekommendera renast möjliga diesel. Kör själv på ST1-diesel.
Ska uppriktigt säga att jag vet inte om denna har tillsatser utöver det vanliga, men de har inte informerat om det iaf.
Håller med dig om att det är svårt med additiver, tyckte tex att STATOIL 98 milesPlus inte alls var bra för motorn på min fd ford mondeo 2.0 (som jag gillade mkt) då den inte verkade få tillräckligt med smörjning. Men samtidigt var inte deras 95miles heller bra då bilen definitivt blev klenare..PREEMS rena 95 var mkt bättre..
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Snart Kia e-Niro 2022 Advance Plus

Re:

4
HellboyElvis skrev:Inga tillsatser är bra tillsatser när det gäller Kias dieselfilter. Har som sagt varit MYCKET strul med detta. Jag skulle nog rekommendera renast möjliga diesel. Kör själv på ST1-diesel.
Ska uppriktigt säga att jag vet inte om denna har tillsatser utöver det vanliga, men de har inte informerat om det iaf.
Har kollat ST1 och de anger inte om de har additiver men de har 5% inblandning av förnyelsebar komponent. Precis som andra bolag...dåligt att inte ens ange om de har additiver skall man tolka det som att de inte har några?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Snart Kia e-Niro 2022 Advance Plus

Re: Diesel-vilken

5
Har från 2012 fram tills maj i år kört volvo v70 2,4d, tankat uteslutande st1. I maj köpte jag en kia ceed och hart ca 600mil och uteslutande på st1 diesel, inga bekymmer alls någonsin med någon bil.
Så jag kommer fortaätta med st1.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Diesel-vilken

9
Jag har tankat och kört helt besvärsfritt på Jet/Ingo i alla år (2008--> ) med de två Kia jag haft och den Kia jag har.
Så Ingo är mitt tips....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"