Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

11
Jag fick mitt filter bytt på min Sportage 1.7. Gick på garanti sa dom på Bilbörsen Linköping ( Bilen bortbytt mot en 2.0 nu)
Kia Sportage -22 PHEV
Kia Rio -20 GT- line
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

12
Gissar lite hejvilt nu. Men verkar ju vara Sportage 1.7 motorerna samt Ceed 1.6 som har detta problemet? Eller är där någon med 2 liters motorn som också haft problem?

Jag har en kompis som jobbar på Volkswagen, och han säger att det är Kia's filter felet ligger i, troligtvis för små/täta filter. Samt att det är en solklar garanti sak från deras sida ifall det skulle ske på en vw..
Är ju lite konstigt att jag aldrig råkade ut för detta på gamla Ceed'en? Hade den annat filter mån tro?

Nä Kia står inte högt i kurs just nu så länge man ska stå för detta själv :thumbdown:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

13
Pappa fick precis lämna in sin där dom bytte filtret,
han fick betala själv...landa på strax över tusenlappen!

Hans bil är inte ens 1 år ännu, förstår inte hur det inte
kan vara en garantisak när filtret egentligen ska bytas
vid 2:a servicen på 6000 mil eller intervallet 6 år isåfall?!

Hoppas alla som fått byta får kompensation i slutändan!
Detta är inte bra för KIA!

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

14
I torsdags tappade bilen kraften 3 gånger under färden till jobbet så det slutade med bärgning till verkstan där de skulle genomföra felsökning.Har ännu inte hört något fast de tog in bilen under fredagen.
När vi komm hem gogglade vi detta problem och hittade denna diskusion.Så det är alltså ett känt problem.
Hade tidigare en KIA Ceed under fyra år och hade inga problem med den,den gick ca 8000 mil innan jag bytte bil.Har nu en KIA Sportage sen två år tillbaka och den har gått ca 4200 mil och då inträffar detta.
Har de gjort några förändringar då det gäller bränslefiltret?
Tror inte riktigt på detta med bra och dålig diesel.Har tankat på samma mackar med båda bilarna och sambon som har en Hyundai ix 35 har tankat på samma mackar och aldrig haft detta problem.Om det nu skulle vara dieseln det var något fel på så skulle det stå massor av bilar efter vägarna med igenkläggade bränslefilter.
Min sambo pratade om detta med sina arbetskompisar och ingen av dom hade varken råkat ut för detta eller hör om någon som gjort det.
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

15
Fick byta efter 4100 mil eftersom bilen dog på väg hem från jobbet mitt på motorvägen, helt sinnesjukt jävla system att hela bilen stängs av och dör. Riktigt farligt när man kör 120 på motorvägen. Nog aldrig vart så arg. och det kostade mig 1400 sek
Vit Sportage 1,7 CRDi 2012

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

16
Det är ganska så skrämmande tycker jag att hela 25% har råkat ut för att bilen totalt tappar kraft (dör) innan filtret skall bytas ut vid 6000 mila service. Det är ju dessutom så att när man konstruerar/ designar något så skall det alltid finnas säkerhetsmarginaler, dvs, man har säkert trott att filtret skall hålla åtminstone 1000 mil till utöver det för att en potentiell livsfarlig situation ej skall uppstå.

Detta innebär att var fjärde bilförare som kör omkring med en Kia 1,7 liters Dieselmotor kan råka ut för något i trafiken som kan leda till personskador eller med dödlig utgång för både förare och passagerare i Kia bilen samt för andra bilar i närheten. OBS! Detta gäller innan VARJE 6000 mila service intervall.

Tyvärr har ju inte alla som hittills fyllt i undersökningen också bockat i om det var självkostnad eller om man fick bytet på garantin så den statistiken kan man inte lita på.

Jag undrar om det går att ta reda på om en KIA 1,7 liters bil har varit inblandad i trafik olycka där orsaken till olyckan var att bilen helt tappade kraft och därigenom fick andra bilar att köra på den bakifrån eller att Kia föraren fick panik och bytte fil varvid andra bilar körde på den.

jag rekommenderar inte alls en sådan här bil till någon i min bekantskapskrets i alla fall tyvärr. OK med 1,6l Bensin eller 2,0 L Diesel dock.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

17
Jag fick nytt bränslefilter på garantin efter en lång diskussion.Jag hadde massor med argument för varför detta ska vara ett garantijobb.
Kontaktade också tekniker på motormännen, men enligt han var det vanligt att byta bränslefilter på dieselbilar före 6000 mila service...Skitsnack enligt mig.
Enligt Kiaförhandlaren i Umeå har alla filtre skickats till Kia Sverige för analys.Svar kan ta upp till ett år :o
Stå på er, stenvägra att betala.Det gjorde jag.
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

18
Hade samma symptom som många här nämnt. Bilen tappade motorkraft men jag klarade mig från att bilen dog helt.
Motorlampan börja oftast lysa en stund efter bilen började tappa kraft.

Kia verkstaden trodde felet var bränslefiltret som kletat igen. Det byttes med felet dök upp igenom redan 5 min efter att jag lämnat verkstaden.

Åkte tillbaka igen och jag sa åt dem att ha bilen tills felet är funnet. Tillslut hittade dem felet när man kopplade upp bilen och dem kollade felkoden när motorlampan tändes. Koden hänvisade till EGR-ventilen. Verkstaden ville först prova att justera ventilen först då den inte gick igen och öppnade som den skulle vilket resulterade i att turbon inte laddades. Därav kraftförlusterna som uppstod vid vissa tillfällen.

Felet dök upp igen och dem bytte ut EGR-ventilen, gick på garantin och problemet är borta.

Så ni som har problem med kraftförlust och fått filtret bytt, dyker det upp igen så säg åt dem att kolla EGR-ventilen!

Bilen är en Kia Pro Cee'd 2.0 CRDi 2008
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

19
Fick följande svar från OKQ8. De anser föga förvånande att det är KIA:s ansvar att ersätta kunderna.


"Vi känner till att KIA och Hyundai verkar ha problem med filterigensättningar. Vi känner dock inte till att några andra bilmärken som har problem. När det gäller Volvo så har vi kontrollerat med hela Volvo Tanka/Bilia kedjan om de har några problem och de har de inte. Vi har även kontrollerat med flera andra bilmärken och de har inte problem.

Då vi också har hört dessa rykten så har vi självklart dubbelkollat vår diesel och vi finner inga avvikelser från den standard vi anger, EN 590, och som även KIA anger i sin instruktionsbok. Vi uppfyller med råge det som anges som lägsta nivåer i denna standard. Vi anser att vi har en diesel av mycket god kvalitet. En diesel som kan anses som världens renaste, en RME av god kvalitet och en syntetisk förnybar diesel av mycket god kvalitet. Att KIA verkar ha problem kan ha flera orsaker än bara dieseln och det är inte färdig utrett än vad som är grundorsaken till dessa filterigensättningar. Min gissning är att om de inte löser sina problem så kommer detta blir ett större problem i en framtida kvotpliktslag. En kvotpliktslag som sätter kravet på minst 9,5% förnybart i dieseln och där det är troligt att RME inblandingen ökar hos de flesta bolagen till minst 6%.

Avslutningsvis så kan vi konstatera att vid kontroll på station så uppfyller dieseln alla krav som KIA ställer. Vilket innebär att det enligt vår uppfattning är uppenbart KIAs ansvar att ersätta kunderna. Detta då deras bilar inte klarar av att gå på Europeisk diesel, den diesel de anger att den ska göra. Eller så får de sluta ange EN 590 och ange någon annan dieselkvalitet. Problemet är då att de lämnar över ansvaret på sina kunder som får svårt att hitta diesel.


Med vänlig hälsning

OKQ8 Kundservice"
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

20
Jag fick lämna in min kia ceed 128 Hk i måndags efter att den hade dött. Och dom bytade bränslefiltret. ( Fick SJÄLV betala 2016 kr ) Bilen har bara gått 1261 mil och jag har bara tankat på OKQ8. Dom hittade svarta partiklar i dieseln. Och nu har jag skickat upp dieseln till OKQ8.
Nya Kia ceed SW crdi 2013.
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"