16
av Anders1960
Det är ganska så skrämmande tycker jag att hela 25% har råkat ut för att bilen totalt tappar kraft (dör) innan filtret skall bytas ut vid 6000 mila service. Det är ju dessutom så att när man konstruerar/ designar något så skall det alltid finnas säkerhetsmarginaler, dvs, man har säkert trott att filtret skall hålla åtminstone 1000 mil till utöver det för att en potentiell livsfarlig situation ej skall uppstå.
Detta innebär att var fjärde bilförare som kör omkring med en Kia 1,7 liters Dieselmotor kan råka ut för något i trafiken som kan leda till personskador eller med dödlig utgång för både förare och passagerare i Kia bilen samt för andra bilar i närheten. OBS! Detta gäller innan VARJE 6000 mila service intervall.
Tyvärr har ju inte alla som hittills fyllt i undersökningen också bockat i om det var självkostnad eller om man fick bytet på garantin så den statistiken kan man inte lita på.
Jag undrar om det går att ta reda på om en KIA 1,7 liters bil har varit inblandad i trafik olycka där orsaken till olyckan var att bilen helt tappade kraft och därigenom fick andra bilar att köra på den bakifrån eller att Kia föraren fick panik och bytte fil varvid andra bilar körde på den.
jag rekommenderar inte alls en sådan här bil till någon i min bekantskapskrets i alla fall tyvärr. OK med 1,6l Bensin eller 2,0 L Diesel dock.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal