Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

91
Jag har faktiskt helt gått över till Statoil på Kias rekommendation. Vad jag förstår så tillsätter dom även ett alghämmande additiv till skillnad från en del andra tex OKQ8.
En full tank handlar ju om max 10 kr kanske så slipper man ju chansa med :) en billig försäkring
Annons

Sv: Bränslefilter Crdi motorerna

92
peddap skrev:Jag har faktiskt helt gått över till Statoil på Kias rekommendation. Vad jag förstår så tillsätter dom även ett alghämmande additiv till skillnad från en del andra tex OKQ8.
En full tank handlar ju om max 10 kr kanske så slipper man ju chansa med :) en billig försäkring
Jag har faktiskt gjort samma sak av samma anledning. Plus att jag är nyfiken på vad som händer med medelförbrukningen.

I mitt fall tankar jag i snitt 1.5 ggr i månaden så den faktiska kostnaden blir minimal.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Bränslefilter Crdi motorerna

93
Absolut ingen fara att tanka OKQ8 längre. Plus att KIA har ju STOLT! Basunerat ut att det absolut inte kostar kunderna ett öre med filterbyte så.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

96
Bra av OKQ8 att de inser att de behöver göra något åt det. Att sitta och påstå att allt är som det ska när det finns flera biltillverkare som har rapporterat liknande problem med bränslefiltren så framstår bara OKQ8 som totalt ignoranta. Har hela tiden sagt att det är OKQ8 som bär det största ansvaret här och håller fortfarande fast vid det. Kia har löst detta galant med att byta första filtret gratis åt de som drabbats. Om man sedan väljer att strunta i varningen och fortsätta tanka samma diesel tills dess att problemet är löst från OKQ8 får man enligt mig skylla sig själva och vara beredda på att betala för nästa filterbyte om så behövs.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Bränslefilter Crdi motorerna

97
Men nu har OKQ8 fixat sitt och KIA ger gratis byten så vad är det att diskutera? Allt är frid och fröjd ju :)
Som en parantas så är det ju inte OKQ8 kunderna som får skylla sig själva när inte KIA informerat om sitt uråldriga bränslesystem när man köpte bilen hahaha :)
Bilar med den nya typen av tryckande bränslesystem klarade ju 4000-6000 mil innan det sket sig medans KIA (bla min) knappt klarade 1500 mil och jag tror även att det är därför KIA ändrat sig från att bara byta första filtret till att stå för samtliga byten framöver. Gissar på att nya dieseln som kommer har fått lite mer påkostat system :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

98
Alltid roligt att reta dig lite, DavidB, Då du är en av de mest kia-kritiska människorna jag stött på men ska ändå envisas med att äga en kia. :lol:

Min åsikt är jag inte bryr mig ett dugg om mitt filter skulle sättas igen efter 2000 mil eller om 4000 mil. Det är fortfarande bränslet som sätter igen filtren på bilarna. Om sen kia väljer att montera ett sämre system än t.ex. volvo så förstår jag det. Jag köpte inte en volvo för 300.000kr, jag köpte en kia för 180.000kr och räknar inte med att den ska hålla samma kvalité som en volvo för 120.000kr mer. Med den summan så måste tillverkarna dra ner på något men som fortfarande fungerar på i princip alla andra bränslestationer förutom hos OKQ8 tydligen.

Du låter som dem på jobbet som alltid gnäller om hur jobbigt och tråkigt jobbet är men hur bra det var/är på andra jobb, men ska ändå envisas med att jobba kvar. :lol:
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

100
Ragsan skrev:http://www.aftonbladet.se/bil/article20642191.ab


Vad säger ni nu alla som "höll OKQ8 om ryggen" och klankade ner på Kias bränslefilter? Nu slutar de helt med skitbränslet...
Ska man försöka vända debatten lite så verkar Kia vara den enda av de drabbade bilmärkena som var helt öppna med problemet.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"