Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

81
Äh, jag har tankat två fulla tankar på statoil nu och har inte haft några problem. Tror att jag går tillbaka till OK ändå, det funkade ju bra det också. Hör av mig om nåt händer vid övergången. :o
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

82
I senaste numret av tidningen Vi Bilägare finns en artikel om om igensatta bränslefilter som verkar drabba framförallt några av Kias modeller. Bra att se att Kia nu krupit till korset och nu kommer att byta ut igensatta filter kostnadsfritt. Kias informationschef Cecilia Gustafsson säger:

- "Vi kommer att låta våra kunder få bränslefilter utbytta kostnadsfritt. "

För oss som har gällande garanti är det ju egentligen självklart så man skulle kunna tolka det som att det är kostnadsfritt även utan garanti.
Fanns även en del teorier kring vilka brister i Kias konstruktion som leder till igensatta bränslefilter. Dels pekar man på att Kias konstruktion saknar pump vid tanken som trycker bränslet genom filtret. Misstankar finns också att Kias tankbeläggning som innehåller zink skulle öka benägenheten hos RME att oxidera, dvs åldras.

Finns även en artikel om Vi bilägares egen testbil, en Kia Ceed, där det nämns att även den drabbats av igensatt filter.
Hoppas Kia tar tag i det här snart och inte bara skyller allt på andra.

Bränslefilter Crdi motorerna

84
peddap skrev:Nja, det är nog inte hela sanningen :/ kan nog ligga lite sanning i båda . . .
Varför skulle annars OKQ8 sänka inblandningen av RME i sin diesel ? Och dessutom är det ju inte bara Kia som
har problem med deras bränsle det är ju även Volvo, Ford, Opel, Hyundai, Jaguar och Land Rover.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/okq8- ... 206741.svd
Du har rätt till viss del men ingen annan bil verkar ha fått filtrena igensatta redan efter 1500 mil förutom KIA vilket nog beror på ett sugande system istället för tryckande system. De fall jag hört om hos Volvo så har det hållit i runt 4000 mil vilket är en väsentlig skillnad men ändå inte okej när det inte klarar service intervallen.
Jag tycker det är kanon att OK gör sin del och att KIA nu gör sin del, det känns liksom lite tryggare då. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

86
Som ägare av segelbåt så är detta ett känt problem sedan länge. RME är helt bannlyst i båtdiesel. En båt lagrar sitt bränsle mycket länge, omsättningshastigheten kan vara så låg som vart 4e år. RME sabbar bränslets lagringsegenskaper och samma fenomen som vi pratar om här uppstår. Då häller man dieselstabilisator i båttanken, som innehåller biocider och annat högst otrevligt. Det är definitivt inte miljövänligt.

Ska vi öka andelen RME så måste mackarna ta sitt ansvar och säkerställa att macktankarna är rena och vattenfria, en nästan omöjlig uppgift med tanke på logistikkedjan. Det måste vara rent från raffinaderi, i tankbilarna och i de nedgrävda cisterner som finns under alla mackar. Bättre vattenavskiljare och mer avancerade filter redan vid pumpen skulle kunna lösa problemet. Kör vi med helt rent och vattenfritt bränsle i våra bilar så tror jag inte problemet skulle uppstå.

Geggan i filtren har inte skapats av Kia, utan av förorenat bränsle. Med tanke på hur snabbt bränslet omsätts i en personbil, så finns föroreningarna i bränslet redan vid tanktillfället.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

88
Bra att Kia äntligen tar sitt ansvar. En bekant som drabbades av igensatt bränslefilter nyligt fick det bytt kostnadstritt trots att garantin inte gällde. Hon frågade också vad som händer i fall hon drabbas igen eftersom infobrevet från Kia bara utlovade ett byte. Hon blev lovad att även i fortsättningen få igensatta bränslefilter utbytta fram till att Kia har löst problemet med igensatta bränslefilter.

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"