Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Bränslefilter Crdi motorerna

1
Ny har vi en separat kategori för bränslefilter relaterade problem för våra Dieslar. Svara gärna på undersökningen. Ni har 4 alternativ och kan välja 2 st svar!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

5
Var hos Beos i Uppsala och bokade tid för kontroll, min bil har gått i nöddrift 2 ggr men det var ett tag sedan nu (i början på Januari). Enligt Beos så har dom fått byta 20st filter på kort tid och dom skickar in alla filter på analys.

Kundmottagaren sade att även fler bilmärken tex Volvo och Audi har samma problem med kundbilar som tankat på OK eller Tanka som har samma diesel som OK.

Han sade också att vi bara kan vänta och se när analyserna blir färdiga och först då kan dom gå vidare.
Blir beslutet positivt för oss kunder kommer säkert dom som betalat ett filterbyte att bli kompenserade (OBS! Mina egna tankar).

Blir det byte av mitt filter och det inte går på garantin så ska jag försöka tjata till mej lite goodwill då det inte finns dokumenterat någon stans att man ej får tanka på OK, dom säljer ju diesel enligt den klass som är godkänd i instruktionsboken (nästan 100 på det men skall dubbelkolla) och jag tänker helt enkelt inte betala för något som jag inte skall behöva betala för.

Dom poängterade också att KIA är på sina kunders sida och vill lösa detta på bästa sätt.

Rådet jag fick var dock att byta mack! Men jag kanske inte vill byta! Har varit nöjd OK kund i 20 år typ.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

7
DavidB skrev: Blir det byte av mitt filter och det inte går på garantin så ska jag försöka tjata till mej lite goodwill då det inte finns dokumenterat någon stans att man ej får tanka på OK, dom säljer ju diesel enligt den klass som är godkänd i instruktionsboken (nästan 100 på det men skall dubbelkolla) och jag tänker helt enkelt inte betala för något som jag inte skall behöva betala för.

Dom poängterade också att KIA är på sina kunders sida och vill lösa detta på bästa sätt.

Rådet jag fick var dock att byta mack! Men jag kanske inte vill byta! Har varit nöjd OK kund i 20 år typ.
All Diesel som säljs oavsett mack skall uppfylla EU kvalitetsklass EN590, det är jag säker att OK/Q8 samt Tanka's Diesel också gör. Även den så kallade BioDieseln gör det. Problemet är att filtret inte gör det.....
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

8
Triangli skrev:Denna diskussion verkar ha dött helt efter att det blev en egen tråd.

Ingen av er som klagat hos Kia som fått några svar?

/Triangli

Mitt svar från Kia var att dom tar detta väldigt seriöst och att man håller på att undersöka reparerade filter hos oberoende testinstitut, inget om att jag skulle bli kontaktad eller så när resultaten kommer. När jag gjorde 3000 mila servicen i veckan så pratade jag lite med verkstaden om problem med filter och killen jag pratade med sa att dom hade fått information från Kia Sverige om att det kan vara problem med filter men han nämnde inget om att detta skulle bytas ut på garantin. Kia svarade också mig att problemen som man har i England inte är samma problem som här i Sverige och Danmark men det tror jag inte ett dugg på. Engelsk Diesel skall också uppfylla EU's kvalitets standard EN 590.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

9
Anders1960 skrev:
DavidB skrev: Blir det byte av mitt filter och det inte går på garantin så ska jag försöka tjata till mej lite goodwill då det inte finns dokumenterat någon stans att man ej får tanka på OK, dom säljer ju diesel enligt den klass som är godkänd i instruktionsboken (nästan 100 på det men skall dubbelkolla) och jag tänker helt enkelt inte betala för något som jag inte skall behöva betala för.

Dom poängterade också att KIA är på sina kunders sida och vill lösa detta på bästa sätt.

Rådet jag fick var dock att byta mack! Men jag kanske inte vill byta! Har varit nöjd OK kund i 20 år typ.
All Diesel som säljs oavsett mack skall uppfylla EU kvalitetsklass EN590, det är jag säker att OK/Q8 samt Tanka's Diesel också gör. Även den så kallade BioDieseln gör det. Problemet är att filtret inte gör det.....

Detta hände mig också en gång när jag tankat på tanka. Felet började lysa ca 5 min efter att jag tankat. Den var så i några dagar då jag väntade på tid hos verkstaden. Sedan så var felet helt borta då jag hade tankat på min vanliga tapp. Hade bilen för service någon vecka senare och dom konstaterade att det varit en felkod på bränslefiltret, men att det hade rensat sig själv när jag tankade.
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"