Annons

Vinklade biltester?

11
Eller är man extra kritisk till testet när man själv äger en av samma märke/ modell som en av de testade. Att man kanske inte delar testlagets åsikter. För ett biltest i en tidning "färgas" ju av de som gör testet och det är mer åsikter än vetenskaplig fakta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Vinklade biltester?

12
Nja, nu läste jag ju testet innan jag valde bil. Var och testade både Kia, Subaru, Suzuki, Hyundai, Audi, Mercedes, Opel, Fiat och Citroen innan jag valde. Andra märken var inte intressanta.

Trodde att Hyundai skulle vara en kanonbil med tanke på testresultatet, men vi upplevde Kia som mer intressant, snyggare, stabilare och körgladare.

Audi A4/A6 gick bort direkt, snacka om tråkiga, även om de är duktiga på materialval. Q5 och Q7 är mer intressanta men det kan ju bli väldigt dyrt i slutänden :?

Mercedes E.-klass känns stabil naturligtvis, men trist. Blir lite för dyr om man vill ha extrautrustning och automat. Rostvarningen känns också lite ospännande. B-klass och C-klass är för små (och fula).

Citroen känns spännande, men ganska spretig. Körde iofs bara den nya DS5, andra modeller går bort direkt. Sköna säten och schyssta materialval. Men min favoritcitroen är fortfarande C6, men den är alldeles för dyr.

Subaru - fula och trista. Fast förmodligen en av de bästa bilar man kan äga.

Opel hade vi sen innan, men jag tycker tyvärr att Insignia är lite trist på samma sätt som Audi och Mercedes. OPC skulle jag inte tacka nej till, naturligtvis, men det blir dyrt det...

Fiat Freemont kändes okej, men det var en ganska stor bil och vi har inte behov av sju sitsar :)

Suzuki Kizachi kändes ungefär som Optima, fast lite mindre och mer trögstyrd. Saknar dock "all" spännande extrautrustning och det går inte att beställa extra.

Så nog gick vi ganska grundligt tillväga... och testet är fortfarande väldigt missvisande enligt mina egna tester ;)

Den som lever får väl se huruvida det blir ett dyrt äventyr att äga en Optima.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"