Annons

Re: Barnvagn Ceed kombi

11
David skrev:
Ingo skrev: Men jag är lite osäker på om den räcker till storleksmässigt. Annars är det en bil som verkligen tilltalar mig. För tillfället har jag hund och fru men det är även smått på g så jag undrar om en barnvagn modell större går in i den? Det blir iaf knappast mkt utrymme kvar för min hund. Visserligen är det en liten skit men ändå. Antar att det måste finnas någon här på forumet som har barn och allt vad det innebär så jag undrar vad ni har för erfarenheter utrymmesmässigt när det gäller barnvagn osv i Ceed kombi?
cee'd SW är rymligare än vad man tror, i a f på längd/höjd. Kan bara jämföra med min V70n (som ju är mkt större utvändigt), men det finns både fördelar och nackdelar med cee'd rent utrymmesmässigt. T ex så gick det inte i cee'd ha bilstol bak och ha någon vettig plats kvar i framsätet, medan det går utmärkt i V70. Om man nu sätter bilstolen fram så blir det tvärtom, konstigt nog...då blir det ett gigantiskt utrymme kvar i cee'd, men kass i volvon. Tror dock mycket beror på bilstolsmodell - tänk på det när det blir dags. Testa olika modeller på plats i bilen innan köp! Vid långfärd spelar det för min familj ingen roll rent utrymmesmässigt om vi packar cee'd eller v70n och det måste ju vara ett grymt betyg för en såpass mycket mindre bilmodell. Vi får plats med en Urban Jungle dubbelvagn där bak. :shock:

Rent komfortmässigt och miljömässigt väljer vi dock oftast v70n (biogas) vid långfärd. cee'd är i mitt tycker lite för stötig utan att för den delen kännas sportig - inte för att v70n är ett under av sportighet, men föredrar den för stol, ljud och fjädringskomforten. :D

Jaha vad lustigt vi har en Akta Graco Cosmic, en rätt stor barnstol. Vi har en bakåtvänd i baksätet. I Kian kan man sitta i framsättet, när vi hade en i V70n så satt man som en märla i framsätet med snoken i rutan.
Så Kian är större för oss... :D .

Ja V70in kändes lika sportig som en finlandsfärja( samma vändradie oxå ) . Tycker Kian känns som en sportbil i jämnförelse. Sportigare stolar, mindre skönare ratt och en jäkla allert styrning,.. :lol:
Cee´d Crdi SW-10a
Annons

Re: Barnvagn Ceed kombi

12
Det här var då märkligt. Vi tog med oss ett gäng stolar till bilhandlaren och satte in och testade och mätte i en av provbilarna, och våra upplevelser överensstämmer med Davids. Nämligen att stolen inte går att sätta i baksätet, får inte plats. Men om man sätter stolen i fram istället så får man jättegott om utrymme i baksätet. I vart fall på längden - på bredden är det ju jättetrångt, och bl.a. så har Kia satt bältena omlott (dvs. höger bak-passagerarens rem är mer till mitten än mittenpassagerarens bältes-klyka).

Hur som helst. Vi har insett att en av våra bakåtvända barnstolar har passerat sitt bäst-före-datum (man ska väl byta dem efter fem år), och vi skulle gärna sätta stolen i baksätet. Men eftersom både frun och jag är långa så är det bra om passagerar-fram har drägligt med plats kvar. Om nån har tips på bakvända stolar som passar bak i Cee'd så vill jag gärna ta del av dem. Men då detta blir jätte-off-topic så startar jag en ny tråd för stolar....
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Barnvagn Ceed kombi

15
Tack för all info! Men det hela slutade med att jag beställde systerbilen, en I30 kombi e-sense som jag fick till en bra deal på. Faktum var att avgörande för affären blev att återförsäljaren på Hedin bil i Jkpg var så fruktansvärt ointresserade av att sälja bilar och Holmgrens i samma stad var tillmötesgående och sänkte sig prismässigt till Kian. Känn er blåsta Hedins bil i Jönköping. Skaffa smartare säljare för de jag träffade där var ju ett stort skämt! Är det bara för att ni säljer Merca i samma hall eller? Helt obegripligt sätt att ta kunder iaf.

En skillnad är förstås garantierna. 7 år nybil på Kia, tre på Hyundai (dock 9 års sk elektronikgaranti) och i praktiken tror jag inte skillnaderna blir så stora när man kollar på garantierna. Men jag tror jag fortsätter hänga på ert Kiaforum för Hyundaiforumen verkar minst sagt slumra ;) Kan ju dessutom vara intressant att jämföra sig med Kia och se om det finns några skillnader. V.10 är det planerad leverans av min Hyundai! Väntar med spänd förväntan!

Kom på en skillnad till förutom designen då förstås. Axelavståndet är 2,70 på Hyundai kombi mot Ceeds 2,65.

Re: Barnvagn Ceed kombi

16
Jag och frugan går i tankar att köpa en sån här bil. Vi har två barn just nu, tredje är på g i juni. PLUS att vi har 50 kg hund som gärna vill åka med ngn gång. Och vi har iofs barn kikat tittat mätt och räknat på det men det skall iaf funka för oss. Med både barnvagn och hund.
Skriv svar

Återgå till "Barn i bilen"