Annons

Re: Personbästa och personvärsta

11
Motorväg Stockholm ner till ung. Värnamo. Ca 50 mil. Hastighet 110-150km/h ca. 0,60l/mil
Stadskörning ca 40 mil 0,7l/mil

Jag är inte missnöjd, min Opel Vectra kombi som jag hade innan körde jag på ca litern/mil

Jag har tyvärr inte lärt mig, efter över 30 år, att köra mjukt. Så att köra på 0,47 som reklamen skröt med verkar inte realistiskt för denna bil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Personbästa och personvärsta

12
Hej
Är ny på forumet och tänkte delge mina observationer. Köpte min Kia Ceed för ganska exakt en månad sen. Har haft en förbrukning som legat mellan 0,57 och 0,61 de första hundra milen. Förvånansvärt så stämmer mätningarna mellan tankningarna exakt med färddatorn, något jag aldrig varit med om innan.

I förra veckan gjorde jag en långtur genom att resa tur och retur till stockholm (78 mil). Färddatorn visade en förbrukning på 0,51. Vid tankning fick jag i strax över 39 liter. Här hade jag altså en förbrukning på ca 0,51, helt enligt färddatorn. Då körde jag enligt skyltarna, varken överdrivet försiktigt eller agressivt med farthållare i majoritet av tiden. Ungefär 60% av resan var motorväg 110 och 120, resten landsväg 70, 80 och 90.

Efter den långkörningen så verkar min normalförbrukning har sjunkt till 0,48 vid den körning där den de första milen drog 0,58.

Kallstarter verkar vara förbrukningens fiende nummer ett på kian. Innan motorn är varm så går det åt bränsle som popcorn i en biosalong.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Personbästa och personvärsta

13
Tjenare grabbar..

Jag pendlar ca 8 mil om dagen till och från mitt jobb... blandade storlekar på backar..
När jag "slarvar" och inte tänker på att försöka köra ekonomisk, utan kör om och gasar ganska friskt så snittar jag på 0,56

har oxå upptäckt att om jag enligt GPS:en lägger farthållaren på 85 km/h så kan jag på de 4 mil jag har hem från jobbet snitta på 0,40 - 0,43. :o

Jag upplever inte att bilen drar mycket mer när jag kör fort i konstat hastighet..
Men om man ligger och gasar och låter bilen dra hela tiden.. så kan jag tänka mig att förbrukningen ökar.

Sedan har jag läst, men inte provat än, att om man slår i en slatt dieselrengöring emellanåt så går bilen bättre och därmed något (läs marginellt) billigare... detta skall vara jämförbart med Preem´s ACP diesel...

Detta är bara mina åsikter och tankar... bör inte tolkas som fakta!!! :P
-----------------------
Kia Ceed SW 1,6 crdi 2010, Komfortpaket, Drag, Svartmetallic

Re: Personbästa och personvärsta

15
Var med om något märkligt idag:
Körde ut på motorvägen och satte farthållaren på 110 km/h. Bilen var relativt kall, jag hade kört ca 10 min. Jag slog på färddatorn på momentan förbrukning och den visade mellan 0,79-0,85 l/mil. Det var omöjligt att komma under 0,79. Efter ytterligare ca 10 min växlade förbrukningen tvärt till mer normala 0,50-0,55 l/mil i samma hastighet. Tempmätaren stod hela tiden på normal temperatur, men växlingen mellan den höga förbrukningen och den lägre växlade alltså väldigt snabbt, som om det fanns något spjäll eller en slags choke som plötsligt slog av.
Har någon varit med om något liknande?
Jag har alltså en 1,6 crdi sw komfort business -09 som gått ca 2500 mil.

Re: Personbästa och personvärsta

16
Helge skrev:Var med om något märkligt idag:
Körde ut på motorvägen och satte farthållaren på 110 km/h. Bilen var relativt kall, jag hade kört ca 10 min. Jag slog på färddatorn på momentan förbrukning och den visade mellan 0,79-0,85 l/mil. Det var omöjligt att komma under 0,79. Efter ytterligare ca 10 min växlade förbrukningen tvärt till mer normala 0,50-0,55 l/mil i samma hastighet. Tempmätaren stod hela tiden på normal temperatur, men växlingen mellan den höga förbrukningen och den lägre växlade alltså väldigt snabbt, som om det fanns något spjäll eller en slags choke som plötsligt slog av.
Har någon varit med om något liknande?
Jag har alltså en 1,6 crdi sw komfort business -09 som gått ca 2500 mil.
Samma sak hände mig efter några hundra mil med min nya bil (det är ju då man kollar som mest på bränsleförbrukningen). Det jag märkte var att bilen ryckte lite med farthållaren ikopplad och en mycket hög förbrukning (uppåt 0,8-0,9). Det som händer är altså att partikelfiltret rengörs genom att det sprutas in extra bränsle sent i arbetstakten. Detta värmer upp avgasrör, katalysator och partikelfilter till mycket höga temperaturer. När partikelfiltret blivit tillräckligt varmt så brinner partiklarna i det upp och det är rengjort och kan återigen samla partiklar.

Normal ska detta hända var 100 - 300 mil beronde på typ av körning. Rengöringen tar ca 10-20 minuter och startas när oljan uppnått normal temperatur i motorn. När rengöringen är klar så återgår motorn till normal funktion. Stänger man av bilen under pågående rengöring komemr detta att påbörjas igen nästa gång bilen gått varm.

Blir inte filtret rengjort på grund av många kortkörningar kan motorvarningslampan börja blinka. Då ska man ta en rejäl långtur i högre hastigheter.

Edit: Man kan klara sig från denna forcerade rengöring om man ofta kör längre turer på motorväg. Motorvägskörning under längre tider med relativt höga varvtal gör att partikelfiltret passivt rengörs och den forcerade aktiva rengöringen händer mer sällan. Vid ren motorvägskörning kan den forcerade rengöring helt utgå. En person som bara kör korta turer i stadskörning har däremot ofta forcerad rengöring.

Det som avgör när den forcerade rengöringen startar är två trycksensorer, en före och en efter partikelfiltret.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Personbästa och personvärsta

17
Knogen skrev:
emin skrev:Allt beror på vilket humör man är. Men absolut billigaste jag kört min var från Helsingborg till Malmö på E6:an och enligt färddatorn låg jag mellan 0.38-0.42 milen med farthållaren på 115 annars ligger jag med min körstil på mellan 0.4-0.58 i snitt enligt färddatorn
Jag kör till jobbet från Åstorp till Landskrona varje dag. Denna sträckan är 40 km och det är motorväg till 90%. Har vid mina tanktillfällen aldrig legat under 0,6l/mil... Kör i 110 med farthållare. Kör lugnt på landsväg och slåpper gasen vid avfarter och innan stopp osv. Bilen har nu gått ca 400 mil. Har en Ceed -10 d

Jag misstror dig inte, men jag undrar hur du kör för att hålla så låg förbrukning. 0,38-0,42 låter riktigt lågt i 115 km/h.
115 på mätaren i ceed'en är 110 enligt alla mina gpser... Har varit väldigt pedantiskt med inkörningen upp till 500mil. Det beror också på hur du plågar den med pedalen, om du kanske har känt så tar den emot lite och sen kan du trycka mer, gasar du bara tills det tar emot så går den väldigt billigt ! Men när jag har brottom in till stan tex Ekeby -> Helsingborg 17,8km och ligger på ca 145-150 enligt mätaren så ligger den på mellan 0.8-0.9 med farthållaren
Ceed SW Hedin edition 1.6 CRDI - 2010

Re: Personbästa och personvärsta

18
Knogen skrev:
emin skrev:Allt beror på vilket humör man är. Men absolut billigaste jag kört min var från Helsingborg till Malmö på E6:an och enligt färddatorn låg jag mellan 0.38-0.42 milen med farthållaren på 115 annars ligger jag med min körstil på mellan 0.4-0.58 i snitt enligt färddatorn
Jag kör till jobbet från Åstorp till Landskrona varje dag. Denna sträckan är 40 km och det är motorväg till 90%. Har vid mina tanktillfällen aldrig legat under 0,6l/mil... Kör i 110 med farthållare. Kör lugnt på landsväg och slåpper gasen vid avfarter och innan stopp osv. Bilen har nu gått ca 400 mil. Har en Ceed -10 d

Jag misstror dig inte, men jag undrar hur du kör för att hålla så låg förbrukning. 0,38-0,42 låter riktigt lågt i 115 km/h.
115 på mätaren i ceed'en är 110 enligt alla mina gpser... Har varit väldigt pedantiskt med inkörningen upp till 500mil. Det beror också på hur du plågar den med pedalen, om du kanske har känt så tar den emot lite och sen kan du trycka mer, gasar du bara tills det tar emot så går den väldigt billigt ! Men när jag har brottom in till stan tex Ekeby -> Helsingborg 17,8km och ligger på ca 145-150 enligt mätaren så ligger den på mellan 0.8-0.9 med farthållaren
Ceed SW Hedin edition 1.6 CRDI - 2010

Re: Personbästa och personvärsta

19
Nu har jag tankat andra gången i min nya cee'd -10 crdi man komfort och denna gång tog den 0.48 liter/mil och då är detta landsväg till 75% i farter mellan 80 och 120 resten är ren stadskörning. Jag är som andra här också förvånad över att färddatorn stämmer så exakt. Att bilen ligger under 0.5 redan nu efter 200 mil bådar gått inför framtiden.
kia cee'd sw -10 diesel komfort

Re: Personbästa och personvärsta

20
Körde till Tyskland ToR. 103 mil och den drog 0,66 såväl på datorn som i verkligheten. På hemvägen hade jag dessutom 265 kilo mer last än på nerresan och den drog lika mycket. Körde i 140 hela vägen. Snittade 131 km/h med ett stopp. Jag är supernöjd! :lol: Årsmodell -10 SW CRDI.
Senast redigerad av Christer.no1 den 14 jun 2010, 00:18, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"