Annons

Re: Personbästa och personvärsta

31
Vid återcirkulation så drar ju ac'n mindre energi då dden inte behöver jobba lika mycket för att kyla och avfukta redan kyld och avfuktad luft.

Men jag tror jag håller med om att ac'n på kia drar relativt mycket soppa jämfört med andra bilar jag haft.

Ni kan väl skriva var ni oftast tankar för att se om det har nån betydelse om man kör på till exempel Preems eller Statoils mirakeldiesel jämfört med standarddiesel. Jag själv tankar oftast på Tanka som har OKQ8 som bränsleleverantör.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Personbästa och personvärsta

33
Nytt rekord fast åt fel håll.

En tank med i princip bara en massa körande inne i stan med en massa små kortturer. Samt några mil med ett mindre släp. Längsta långturen var på 8km.

0,76 l/mil både enligt dator och enligt uträkning efter tankning.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Personbästa och personvärsta

34
Jag har nu kört en halv tank med svavelfri europadiesel och där ligger nog orsaken till att det är svårt att komma ner i de utlovade 0,45. Jag har tidigare alltid legat mellan 0,52-0,57. Men med europadieseln så ligger jag nu på 0,47 med samma körning som tidigare.

Det är altså vår svenska specialgojja (diesel MK1) som är orsaken till problemet med vår relativt höga förbrukning.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Personbästa och personvärsta

35
JohanL skrev:Jag har nu kört en halv tank med svavelfri europadiesel och där ligger nog orsaken till att det är svårt att komma ner i de utlovade 0,45. Jag har tidigare alltid legat mellan 0,52-0,57. Men med europadieseln så ligger jag nu på 0,47 med samma körning som tidigare.

Det är altså vår svenska specialgojja (diesel MK1) som är orsaken till problemet med vår relativt höga förbrukning.
Har upplevt precis samma fenomen. Vid körning i Europa sjunker förbrukningen nästan en deciliter per mil.
Så något med den svenska dieseln är det allt, som gör att förbrukningen ökar.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Personbästa och personvärsta

36
Körde i helgen Skaraborg - Skåne på 0,49 l/m enligt färddator och 0,48 mätt förbrukning - det tycker jag är riktigt bra, särskilt med tanke på att jag snittade 120 km/h större delen av vägen enligt GPS:en.

Åkte på Nokian WR G2 195/60 R15. 2.6 kg tryck och bra med last i bilen.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Personbästa och personvärsta

38
Bästa snittförbrukningen på hel tank: 0,523 l/mil (95,61 mil på 49,98 liter). Bla. hemresa från Norska havskusten.

Sämsta snittförbrukning på hel tank: 0,800 l/mil (54,37 mil på 43,51 liter). Frankfurt-Puttgarden, nattkörning... 170 km/h i marschfart, 199 km/h topp enl. GPS.

Totalsnitt sen bilen var ny: 0,6041 l/mil (3162 mil på 1910,19 liter).

Färddatorn visar i regel 5-8% lägre förbrukning än verkligt.


/Petrus, Västerås
Petrus
Cassa White Ceed 1,6 CRDi Sport 5D 2010

Re: Personbästa och personvärsta

39
Jag brukar ligga under 0,5 med 1,6 CRDI -10 ej SW(nu 0.46) enligt datorn och det har stämt bra när jag har kollat med påfyllt bränsle. Men all körning som avviker från jämn hastighet på rak väg försämrar värdet en hel del, tycker att kraftig motvind eller tom. sidvind försämrar förbrukningen. Sedan så är trafiktempot här på Gotland ganska lugnt med mest 80 och några 90 vägar.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"