Annons

Re: Personbästa och personvärsta

41
Det skiljer förvånansvärt mycket mellan olika bilar. Visst finns det olika körstilar men en del av de siffror som vissa fått kommer jag inte upp i ens om jag skulle ha ett ankare ute!
Körde häromdan Falun-Bollnäs-Falun, 24 mil landsväg 70-80-90 och höll gränserna (gps-fart). Färddatorn visade 0,41 !
Har kollat färddatorn mot tankad volym/trippmätare och den visar ca 3 % för litet. Hur det är med trippmätaren har jag inte kollat, skall försöka komma ihåg det någon gång.
Tankat på Shell och dom har väl tyvärr samma soppa MK1...
Bilen har gått 5000 mil, däck Michelin Energy 16"
Ingen AC.
Senast redigerad av Smulan den 25 apr 2011, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Personbästa och personvärsta

42
0,54 enligt färddator 0,54415 enligt uträkning efter tankning,
färdatorn stämmer riktigt bra nu med 17 tummarna på.
Pendlat till och från jobbet, Ska snart ut på lång resa ca 60 mil, ska bli intressant och se förbrukningen då.

I vintas var färddatorn en riktig glädje mätare, då skillde det ca 0,2 mellan färddatorn och verkligt utfall.
Då satt det 15 tummare på bilen.
Snart : Kia cee'd SW 1,6 crdi komfort 2014 NU : Kia cee'd SW 1,6 crdi ECO komfort 2010
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008

Re: Personbästa och personvärsta

43
Körde ca 45 mil landsväg under förra helgen i ca 110 km/h och hamnade på 0.48 vilket jag är jättenöjd med.

Under förra veckan under en kortare körning (några mil) i 70-80 km/h efter tankning så skådade jag 0.38 på färddatorn. Tyvärr höll det inte i sig :)
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDI Komfort, Piston Grey, 128 hk

Re: Personbästa och personvärsta

44
Från alla håll så verkar det vara så att 2011 års modell går betydligt billigare än 2010 års modell.

Är det äkta förbrukning vi pratar om här, alltså mätt mellan två takningar, eller är det färddatorn?
För omdet är färddatorn kanske den är mindre exakt på 2011:orna mot 2010 som kan förklara skillnaden i uppgiven förbrukning.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Personbästa och personvärsta

45
Jag brukar kolla om färddatorn stämmer överrens med tankade liter/körd mil och generellt ligger nog färddatorn ca 5% lägre.

En annan sak som jag märkt är att förbrukningen blir lägre om man visar förbrukningen istället för tex hur långt det är kvar att köra innan tanken är tom på färddatorn. Det blir undermedvetet att man försöker köra snålt för att få ner förbrukningen.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDI Komfort, Piston Grey, 128 hk

Re: Personbästa och personvärsta

47
Får jag vara lite småpucko här och fråga om någon mer med 128Hk 2011orna upplever turbon som fullständigt orkeslös? Jag bad dom kolla min samtidigt som dom fixade oljeläckan men hittade inga felkoder. Om jag ligger på femman i 110 och ska göra en omkörning händer inte ett skvatt om jag pressar gasen i botten. Visst att den så småningom klättrar upp i bra hastighet men jag saknar den där feta turbokänslan jag hade i min gamla Volvo. Där bara tjöt det till och så var man om. Känns lite vansinnigt att växla från sexan till fyran när man ligger i 110 för att köra om.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Personbästa och personvärsta

48
Peter skrev:Får jag vara lite småpucko här och fråga om någon mer med 128Hk 2011orna upplever turbon som fullständigt orkeslös? Jag bad dom kolla min samtidigt som dom fixade oljeläckan men hittade inga felkoder. Om jag ligger på femman i 110 och ska göra en omkörning händer inte ett skvatt om jag pressar gasen i botten. Visst att den så småningom klättrar upp i bra hastighet men jag saknar den där feta turbokänslan jag hade i min gamla Volvo. Där bara tjöt det till och så var man om. Känns lite vansinnigt att växla från sexan till fyran när man ligger i 110 för att köra om.
Japp, den är väl inte den rappaste, men jag hade en Mazda 6 MPS innan. Dock så drar ju Ceeden inte ens hälften av MPSen :lol:
------------------------------------------------------------------------------------
Cee´d SW komfort CRDI 2011 Sirius Silver

Re: Personbästa och personvärsta

50
Vår nyköpta men begagnade Ceed SW CrDi Eco drog 0,58 mellan stockholm och göteborg med kulingvindar i näsan mesta delen av vägen. 95 i snitt.

Bilen har gått 1600 mil och är alltså knappt inkörd ännu, man kan vänta sig att förbrukningen kommer att sjunka ytterligare lite upp till c:a 5000 mil.

På vägen hem var det måttlig vind i baken, 95 i snitt, 0,42 / mil.

Samma bil, samma sträcka, två dagar efter varann. Det som skiljde var vinden, 10 m/s motsvarar 36 km/timme, och om man har det mot sig vid 95 motsvarar det att köra c:a 130. Har man 5 m/s med sig motsvarar det c:a 80.....
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"