Annons

Diesel.

1
Jag är nybliven KIA-ägare. Bilen är uttagen 2008 och är en diesel. Gått 1200 mil. Min första dieselbil av 54 andra "vanliga" bilar. Jag antar att ämnet är uttjatat för länge sedan men min fråga är: Vilket av alla dieselbränsle jag ska tanka. Det gäller både i Sverige och övriga Europa, då jag reser mycket. Jag blir villrådig av drivmedelsbolagens alla möjliga tillsatser i form av olika 3 eller 4-bokstavsförkortningar. Jag vet också att biltillverkaren är stenhård när det gäller val av bränsle om motorn haverarar. Någon som har koll?
Annons

Re: Diesel.

2
Alla dieselbränslen som är godkända enl tillverkaren för att köras i din bil är godkända.
Tex: Finsk villaolja är billigt och bilen går helt klart att köra på men den är EJ godkänd.

Skulle du få en rasad CR pump pga av fel soppa så gäller inte garanti på byte av bränslesystemet och det kan bli ganska dyrt.

Mvh
Sorento crdi...

Re: Diesel.

3
Statoil europadiesel+ förnybart 7% ger lägre förbrukning mer partiklar/utsläpp innehåller fossil diesel "Begränsat parti"
Statoil diesel+ förnybart 22% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Jet & St1 förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Preem Evolution förnybart 30% minskad klimatpåverkan Svensk tillverkad innehåller 30% restprodukter från skogsindustrin tallolja 23%
OKQ8 Diesel Bio+ förnybart 27% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Shell Citydiesel förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Från Teknikens världs senaste test 13 Sept 2012

Re: Diesel.

6
kör även jag preem diesel för tilfället. Funderar dock på att byta till OK pga bättre tillgång på mackar där jag håller till (samt bättre korv).
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1

Re: Diesel.

7
Gasar-Magnus skrev:
Attila skrev:Statoil europadiesel+ förnybart 7% ger lägre förbrukning mer partiklar/utsläpp innehåller fossil diesel "Begränsat parti"
Statoil diesel+ förnybart 22% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Jet & St1 förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Preem Evolution förnybart 30% minskad klimatpåverkan Svensk tillverkad innehåller 30% restprodukter från skogsindustrin tallolja 23%
OKQ8 Diesel Bio+ förnybart 27% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Shell Citydiesel förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Från Teknikens världs senaste test 13 Sept 2012
Och det där är mest försäljnings skitsnack; det finns två sorters diesel:

Svensk MK1 Diesel och "europadiesel" (EN590) sen labbar bolagen med mindre mängder tillsatser inom resp norm, dock är mängden tillsatser så liten att bränslet fortfarande uppfyller resp. specifikation....
Mest "tröjor och dekaler" alltså
Tycker det är ett steg i rätt riktning att försöka använda så lite fosila bränslen som möjligt. Sen om det ska ge 30% mindre klimatpåverkan tror jag som jag vill på. Vägen att gå är enligt mig att sänka förbrukningen av olja genom att aningen få snålare bilar eller bilar som man kan tanka annat i tex "skräp" från slakterier samt skogsbruk.
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"