Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

21
Gawelholm skrev:Körde till Storbritannien i aug-sept och jag mätte förbrukningen till följande:

41,5 liter och 74.4 mil 0,55
41 liter och 78 mil 0,52
40 liter och 68 mil 0,58
35 liter och 67,7 mil 0,51
26 liter och 46,5 mil 0,57
Genomsnitts förbrukning 0,546

Har avrundat så siffrorna är inte 100 % korrekta. Men det ger en bild av att Kia Ceed SW -11 drar LITE. På motorväg genom Sverige, Danmark, Tyskland (fri fart) osv.
Oerhört nöjd med bilen och dess ekonomi.
Var till Dalarna och låg och puttrade i 100 km/h och kom ner i 0.47 l/mil.
Nu talar vi landsvägskörning.
Stadstrafik (blandad körning) är helt ok. Just nu 0.57 l/mil. Vinterdäck och korta sträckor samt en glad högerfot.....
Har en Volvo s40 2.0T -02 också och den kommer ner i 0.75 om den snålkörs. Har gått utbildningar på sparsam körning och det gör stor skillnad hur man hanterar bilen. Anliggande bromsar och rätt tryck i däcken gör också sitt till.
Enligt specifikationen (om jag tittar rätt) skall 128 hk diesel varianten dra 0.42 vilket känns omöjligt. Men det är väl under speciella förhållanden som hemlängtan, medvind och ständig nedförsbacke......
Med- eller motvind gör iaf väldigt mycket märkte jag på en kortare sträcka. Den går ganska rakt norrut, orten jag skulle till ligger 50 km bort. Dit, i medvind så låg jag på mina 0,47 i medvind, tillbaka så ökade till över 0,6 i ung. samma hastighet.

Detta ligger unf. som jag uppfattar min bils förbrukning. Det finns ju en faktor till, som jag inte riktigt tror på. Det är att en dieselbil sjunker i förbrukning efter ett par tusen mil. Verkar rätt ologiskt att den "slits in"...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

25
pope skrev:Även i Golfklassen kostar den billigaste modellen 25 kronor per mil under tre år. Det är Kia Cee 1,6 CRDi Eco ex som kostar ägaren 25 kronor per mil.
http://www.e24.se/pengar/bil-och-bat/ra ... 225840.e24
Ur artikeln:
"Allt från nypris och värdeminskning till försäkring, skatt, service och bränslekostnad har betydelse."

Man kan alltså avfärda ryktena om att KIAs generösa nybilsgaranti finansieras med hutlösa servicekostnader?

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

26
Det är otroligt men sant samt möjligt att köra 150km/h på 0,55 med chip.
I den farten hamnar jag annars ochipad på ca 0,7.
Där har du dina pengar tillbaka på chipet! Efter 2år.
Bränsleförbrukning/miljö fabriksuppgifter:
Stad 0,49, landsväg 0,42, blandad körning 0,45 l/mil.
Den drar ca 0.1 mer i verkligheten! Utan chip box, men mindre än fabriks uppgifter med chip box!
Då gäller det att du inte trycker mer på gasen än innan....

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

27
Och jultomten finns på riktigt... Det din och min chipbox gör är att lurar motorn.

Motorn tror att den går på mindre bränsle men i själva verket så sprutas det in mera. Tro inte på vad dessa chipfirmor säger, jag har själv en box och taaadaa! Färddatorn visar att min bil drar 0,15l mindre per mil.

Varför har jag då trimmet?, För att kunna leka lite ur denna lilla 1,6a.
Verkar som att du är nån slags trimförsäljare.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

28
Attila skrev:Det är otroligt men sant samt möjligt att köra 150km/h på 0,55 med chip.
I den farten hamnar jag annars ochipad på ca 0,7.
Där har du dina pengar tillbaka på chipet! Efter 2år.
Bränsleförbrukning/miljö fabriksuppgifter:
Stad 0,49, landsväg 0,42, blandad körning 0,45 l/mil.
Den drar ca 0.1 mer i verkligheten! Utan chip box, men mindre än fabriks uppgifter med chip box!
Då gäller det att du inte trycker mer på gasen än innan....
Om nu chipboxen är så fantastiskt bra och sänker bränsleförbrukningen så mycket kan
man undra varför inte Kia monterar sådana redan på fabriken :shock:
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

30
Ti2S skrev:Antagligen för att bilen isf inte skulle klara avgasvärdena för att klassas som miljöbil.
En teori iaf.
Kan va så. Men tänker... sänker boxen förbrukningen så borde ju
även avgasvärdena bli mindre och lättare klassas som miljöbil :shock:
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"