Annons

Re: Bensinförbrukning

31
supernisse skrev:Biltoken

Jag ger upp! för du verkar inte förstå... vad jag menar

Men kanske någon annan kan svara!

Snisse
Jo jag fattar har haft 15st bilar innan denna med olika färddatorer. Vad får du att den ska räknas på 0,45??. Det ska ju bilen dra enligt spec vid blandad körning. Det säger ju inget hur du kör din bil...

Att BMW visar så läng sträcka att bilen går snålare en du kör din Kia, inget konstigt med det..

Min ligger på 0.72, därför kommer jag bara 68 mil enligt datorn med full tank...helt logiskt
Cee´d Crdi SW-10a
Annons

Re: Bensinförbrukning

32
Har rullat 1300mil med min ceed sw komfort 1,6 crdi -09 och den ligget mellan 0,6-0,68 blandat med en hel del kortare sträckor.. Kör mycket till och från jobbet ca 4km enkel väg.. Sen blir det några 3 mila resor i veckan. Detta är då på vintern men yokohama 205 55 16 dubb.

I sommar körde vi på 0,5 som lägst.. Då var det sambon som körde från övik till boden.. När jag körde Boden-Uppsala så låg den på 0,54 då körde jag efter farthållaren. I hyffsat laglig fart hela tiden men med en del omkörningar

Sen mellan Stockholm - Sundsvall låg den på 0,59 men då låg jag i 180 mellan Uppsala och Gävle

Alla siffror är LITER / MIL.. Så dom stämmer, Men oftast så visar datorna ganska lika

Re: Bensinförbrukning

33
Hej min Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010 kombi manuell drar 0,51 blandad körning :D . Jag har kört en hel del landsväg 80% och en del i stan 20%.Kör sträckan är mellan Lilla Edet -Göteborg.Färddatorn säger att den drar ca 0.51 i blandad körning med mina odubade vinterdäck.Jag kör 100 mil enligt datorn med full tank,mycket nöjd med bilen :lol: .

Re: Bensinförbrukning

34
kia 2010 skrev:Hej min Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010 kombi manuell drar 0,51 blandad körning :D . Jag har kört en hel del landsväg 80% och en del i stan 20%.Kör sträckan är mellan Lilla Edet -Göteborg.Färddatorn säger att den drar ca 0.51 i blandad körning med mina odubade vinterdäck.Jag kör 100 mil enligt datorn med full tank,mycket nöjd med bilen :lol: .

Men de låter ju mer som långkörning.. Blandat är 50% 50%

Re: Bensinförbrukning

35
Jag ligger på snittförbrukning mellan 0,51 - 0,57 enligt färddatorn, mest landsväg men å andra sidan jämt svinkallt. Har odubbade vinterdäck som väl borde dra lite mindre.
Har kollat färddatorn en gång, 0,54 enligt färddatorn och 0,56 räknat på tankad mängd och trippmäteren och den felvisningen får anses vara fullt acceptabel. Hur fel sen trippmätaren visar får bli en senare koll mot gps.
Dieslar drar ofta lite mer när dom är nya, om det gäller även min som gått 700 mil visar sig. I så fall kan man se fram emot att komma under halvlitern i sommar :mrgreen:

Re: Bensinförbrukning

36
Efter vår första tankning på ceed sw -10 visade datorn 0,58 och pumpen sa 0.61 vi pendlar 3 mil t o r till jobbet och kanske 10 mil stad på 65 mil o då visade datorn att vi hade 15 mil kvar att köra. tempen låg sällan över
- 10 grader under denna tid ( under 0,5 l/ mil TVEKSAMT)
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Bensinförbrukning

37
Hej,har nu tankat första gången efter att ha kört 64 mil. Fick i 35 liter, alltså ca 0,55 liter/milen. Bilen är helt ny och har bara rullat 65 mil (Ceed Diesel 128hk). 45 av milen är motorväg,resterande stadskörning (Landskrona, inga köer). Jag är nöjd, bilen är kanon att köra. God fortsättning på er i vårt avlånga land.

Re: Bensinförbrukning

39
supernisse skrev:Biltoken

Jag ger upp! för du verkar inte förstå... vad jag menar

Men kanske någon annan kan svara!

Snisse
Jag tror ärligt att det är du som inte riktigt greppar. Färddatorn beräknar ju bara km kvar till tom tank utifrån bilens senaste förbrukning. Har du t ex kört 20 mil stadsskörning och sen åker och tankar så kanske det står 50 mil kvar till tom tank. Kör du istället 20 mil 70-sträckor precis innan tankning kanske det står 130 mil kvar till tom tank.

Re: Bensinförbrukning

40
Sen är det viktigt att tänka på att flottören i tanken inte går riktigt hela vägen upp så de första milen kommer inte något att hända på de återstående milen då bränslenivån inte sjunkt under flottörens max.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"