Annons

Re: Bensinförbrukning

21
Nu har jag gjort en sväng på 50 mil med i stort sett 80% motorväg och 20% stad. Det slutade på 6,1 l/100km enl färddatorn (Ceed SW CRDi årsmod 2010). Med tanke på vädret slog aldrig automatiken av motorn vid rödljus etc.

Noterade också att hastighetsmätaren är lite för försiktig. Jag fick dra upp bilen i 116 km/h för att GPS:n skulle visa 110 km/h. Jag har inte testat om färddatorn går på samma hastighet.

Odubbad 195/65R15 med tryck enl rek för lätt last.
Senast redigerad av EOS den 06 jan 2010, 20:11, redigerad totalt 2 gång.
Annons

Re: Bensinförbrukning

23
Svar till Helge: Har samma typ av bil som du, som gått 170 mil nu. Har kört ungefär 50% av dessa mil i korta sträckor och resten på motorväg 110- 120 km/tim. Förbrukning ca 0,65-0,7 l/mil. Att komma ner kring 0,5-0,55 l/mil inser jag också är omöjligt. Men från den 1/1 2010 är vi ju i alla fall skattebefriade från bilskatten. Vi får glädjas åt det. :)
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Bensinförbrukning

24
Apropå hastighet har jag jämfört vanliga mätaren med färddatorn och min vanliga gps. Jag är förvånad över hur mycket det skiljer mellan färddatorn och vanliga mätaren.

GPS: 110 km/h
Hastighetsmätaren: 116 km/h
Färddatorn: 107 km/h

GPS: 70 km/h
Hastighetsmätaren: 75 km/h
Färddatorn: 68 km/h

Däck odubbad 195/65R15 med tryck enl rek för lätt last.

Vad har då detta med besninförbrukningen att göra. Kör man på hastighetsmätaren så är den verkliga farten lägre och förbrukningen sjunker, jag tycker mig märkt att förbrukningen drar iväg när det går över 100. Samtidigt tror färddatorn att bilen inte gått lika långt som den har vilket drar upp förbrukningen enl färddatorn. Summa summarum kanske det går på ett ut. Sedan beror det såklart även på hur exakt flödesmätaren för bränslet är.

Jag testade på slät väg med hjälp av farthållaren och nollställde snitthastigheten på färddatorn innan jag läste av.
Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010

Re: Bensinförbrukning

25
Finns nog knappast någon flödesmätare utan det är nog ett värde beräknat från styrdatorn. Hur mycket bränsle den tycker att det prutats in och hur långt den tror att bilen rullat. Det finns ju en massa osäkerheter, däckomkretsen varierar med slitage och vilken dimension man har t.ex. Har inte mätt hur mycket det skiljer mellan vinterhjulen som är 195/65 och sommarhjulen 205/55 men det lär väl knappast vara helt lika. På vintern spinner det ju en del, "spinnlampan" blinkar en hel del och det påverkar också noggrannheten.
Det enda någotsånär säkra sättet att mäta borde vara att mäta körd sträcka med en gps och hur mycket man får i tanken men det är ju lite omständligt.

Re: Bensinförbrukning

26
Hej Alla

I dag åkte jag med kompisens BMW 1.18d den är snarlika i förbrukningen ungefär enligt spec 0,45 per mil
När han tankar sin så får han fram på färddatorn precis som vi hur långt han kan åka på bränslet men skillnaden är att hans visar ca:114 mil vid full tank 53L vår visar max 80 mil vid full tank 51L eller är de någon annan som har andra siffror?

Mysko :geek:
Snisse

Re: Bensinförbrukning

27
"Kilometer kvar till tom tank" beräknas utifrån vad snittförbrukningen är på bilen.
Antagligen så är din snittförbrukning högre än vad kompisen har på sin BMW. Prova att nollställa din snittförbrukning för att se om värdet ändras.
Har också upplevt att "kvar till tom tank" inte stämmer eftersom jag oftast kommer längre än vad datorn visat vid tillfället jag tankat.
Ser denna funktion som onödig då den inte är särskilt avancerad. T.ex. så räknar den ner vid "hård" körning väldigt snabbt men så fort man lättar på gasen så stannar den istället för att öka kilometertalet.
Exaktheten var betydligt bättre i min Volvo S70 från -00.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Bensinförbrukning

28
Hej
Jag menar om jag tankar min Kia full 53l med en snitt förbrukning av 0,45 enligt spec så borde mätaren visa ca 117mil räcker soppan till.

Så funkar BMW men kia kan utav någon andledning visa bara ca:80mil trots att det borde vara som BMW

Snise

Re: Bensinförbrukning

29
supernisse skrev:Hej
Jag menar om jag tankar min Kia full 53l med en snitt förbrukning av 0,45 enligt spec så borde mätaren visa ca 117mil räcker soppan till.

Så funkar BMW men kia kan utav någon andledning visa bara ca:80mil trots att det borde vara som BMW

Snise
Nja, nu har du nog missuppfattat. Alla färddatorer beräknar på hur förbrukningen varit innan du tankar.
Vad får du 0,45 ifrån?, om du kört toksnål landsväg innan så ska du komma ner närmare 0,40. Då ska det stå 130 mil eller nått på datorn... :)
Cee´d Crdi SW-10a
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"