Annons

Re: Bensinförbrukning

11
0,53 är förbrukningen uträknat av diesel till körda mätarställning 100 mil. I huvudsak ingen stadskörning och ACC har varit påslagen hela tiden. Tror att PTC-elvärmeelementen drar en hel del soppa (säkrat med 3 x 50 Amp!) när det är kallt ute.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC
Annons

Re: Bensinförbrukning

12
Jag har bara kört stadskörning de senaste 20 milen och den ligger på 0.73 nästan exakt hela tiden. Ibland kör jag som jag hade en kattunge mellan foten och gaspedalen men den håller sig där ändå. Automat gör ju sitt och jag har en känsla av att den kör mest på "tvåan" tills man kommer upp i 70 och hur ofta gör man det inne i Stockholm...
Felingen skrev:0,53 är förbrukningen uträknat av diesel till körda mätarställning 100 mil. I huvudsak ingen stadskörning och ACC har varit påslagen hela tiden. Tror att PTC-elvärmeelementen drar en hel del soppa (säkrat med 3 x 50 Amp!) när det är kallt ute.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Bensinförbrukning

13
Tycker era dieslar verkar dra rätt mycket, speciellt med tanke på att det är lätta bilar.

Jag har en Citroën C5 2.2 HDi -03 som jag snittar 0,49 med sommartid och 0,63 nu när det är svinkallt.

Var inne hos lokala KIA-återförsäljaren idag för att kika närmare på KIA Ceed och blev väldigt sugen, men nu när jag läser om er förbrukning, så blir jag lite skeptisk...

Ska kanske nämna att jag kör 95% landsväg och jag räknar ut förbrukningen manuellt vid varje tankning, men färddatorn visar bara en cl eller två mer än uträkningen, så färddatorn verkar fungerar - men det är nog det enda elektroniska i bilen som fungerar tillfredsställande :D
KIA Ceed 1.6 CRDI GT Line -17:
Bild

Re: Bensinförbrukning

14
Stockhom-Åmål-Stockholm (80 mil) med temp mellan -10 och -22 så ligger jag på 0.55 med min 1.6 crdi med automat. Helt ok tycker jag fast något högre än jag hoppats på. Kör utan farthållare.

Peter
Gutenisse skrev:Tycker era dieslar verkar dra rätt mycket, speciellt med tanke på att det är lätta bilar.

Jag har en Citroën C5 2.2 HDi -03 som jag snittar 0,49 med sommartid och 0,63 nu när det är svinkallt.

Var inne hos lokala KIA-återförsäljaren idag för att kika närmare på KIA Ceed och blev väldigt sugen, men nu när jag läser om er förbrukning, så blir jag lite skeptisk...

Ska kanske nämna att jag kör 95% landsväg och jag räknar ut förbrukningen manuellt vid varje tankning, men färddatorn visar bara en cl eller två mer än uträkningen, så färddatorn verkar fungerar - men det är nog det enda elektroniska i bilen som fungerar tillfredsställande :D
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Bensinförbrukning

15
0,55 är väl helt okej med sån temperatur.

Eftersom jag - ännu iallafall - inte har förmånen att köra KIA, så är jag lite nyfiken... Vad har ni dieselägare för motorvarvtal vid 90 och 110 (på mätaren) på högsta växeln och vilken är högsta växeln?
Har fått för mig att dieseln har 6-växlad låda? Stämmer detta?
Peter skrev:Stockhom-Åmål-Stockholm (80 mil) med temp mellan -10 och -22 så ligger jag på 0.55 med min 1.6 crdi med automat. Helt ok tycker jag fast något högre än jag hoppats på. Kör utan farthållare.

Peter
KIA Ceed 1.6 CRDI GT Line -17:
Bild

Re: Bensinförbrukning

17
Automaten har bara fyra växlar, men jag ligger strax över 2000 vid 100 km/h har jag för mig.
turboklasse skrev:Jag har en cee'd -08 med den 5-växlade lådan till dieselmotorn. Vid 90km/h ligger den precis på 2000 rpm och vid 110 2350rpm. Hur de e med den 6-växlade lådan kan väl nån annan svara på.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Bensinförbrukning

19
Jag har en förbrukning på 4,9 med 17" friktionsdäck med 2,5 i lufttryck. 1,6 CRDI manuell 5 vxl. Detta i 120 km/h på motorväg.
Har monterat en "effektbox" som är ställd på högsta läget. Tar man ner effekten lite sjunker också förbrukningen något. Med 17" sommardäck ligger förbrukningen runt 4,5.
Blandad körning visar datorn 6,5 till 7,0 men tror att det ligger strax över.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Bensinförbrukning

20
Tror min Citroën har nästan exakt samma utväxling på 6:e växeln, så det är ju trevligt att höra att KIA inte bara slängt in en 6:an som försäljningsargument.

0,7 tycker jag låter bra om det är så mycket stadskörning, vinterdäck och kallt som f-n :)

Själv har jag aldrig kört så mycket stadskörning, så jag kan inte jämföra där, men efter upptankning, nollställning av färddatorn och ett par km stadskörning från macken och hem, så brukar jag hamna på närmare 0,7.

Vore intressant att höra vad du får för förbrukning vid 80% landsväg...
Lester skrev:6:e växeln prick 2000 rpm vid 110 kmh.
0,7 l/mil efter första tankningen, men med dubbdäck,
kallt som f-n och mest stadskörning (ca 80%) kan det väl vara ok.
Kan bara bli bättre. :)
KIA Ceed 1.6 CRDI GT Line -17:
Bild
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"