Annons

Re: motorolja

11
Lurad eller felinformerad/missförstånd. Motoroljan bytes på VARJE service.
Bränslefiltret bytes också varje service på JD (utom på gamla ED och nya GT-line / Euro6-diseln, där är det tillbaka till varannan service.)
Ser i din signatur att du har JD. Detta är ju egentligen delen för ED (äldre Ceed), men oavsett vilket så bytes alltid motoroljan+filtret på service.
Annons

Re: motorolja

12
Kia är ju rätt nog med att miltalen är korrekta för oljebyten annars upphör garantin på bilen. Är väl max + 200 mil som får köras över gränsen sen är garantin väck på bilen. har du gjort det på inrådan av bilfirman så häv köpet eller få papper på att de övertar garantin som kia annars skulle stått för, alternativt att de fixar ny bil åt dig med garanti på.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: motorolja

13
Det är ju stämplat i serviceboken att 3000 mila service är gjord av Hedins Bil. Men när jag frågade tittade de i datorn på verkstan och sa att oljebyte inte var gjort. Men om man kikar på Kias serviceschema ska det bytas olja så det är väl förmodligen gjort då...
Cee'd CRDi 2016 Special Edition

Re: motorolja

15
olle54 skrev:Det är ju stämplat i serviceboken att 3000 mila service är gjord av Hedins Bil. Men när jag frågade tittade de i datorn på verkstan och sa att oljebyte inte var gjort. Men om man kikar på Kias serviceschema ska det bytas olja så det är väl förmodligen gjort då...
För att garantin ska gälla så måste du ha all dokumentation (serviceprotokoll, kvitto mm) från den firman som gjort jobbet. Kia måste kunna stämma av att samtliga punkter har kontrollerats/genomförts och då behöver du allt på papper som du kan ta fram vid behov och en stämpel i serviceboken räcker inte. Jag servade hos en Kiaverkstad och fick trots det alla papper på vad som var gjort och vad kalaset koatade. Dessa papper skulle jag ha i bilen enligt verkstan. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar, men det är så jag tolkar villkoren.

Re: motorolja

16
Servar man på auktoriserad KIA-verkstad behöver man inte tvunget spara på alla papper sålänge du får stämpeln och arbetsordernumret.
Men om man servar hos "Kalle runt hörnan" behöver ALLT sparas och delar från Biltema eller autodoc gillas inte...
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"