Annons

Tänd (gul) motorlampa

1
Hej! Jag köpte en begagnad Kia Cee'd Crdi eco (1,6 diesel med 114 hkr) och noterade igår på min första långtur med bilen (ca 50 mil) att förbrukningen låg ovanligt högt för att vara en diesel, ca 0,7-0,8 i vanlig motorvägsfart drog efter ca en timmes körning! Körde in på en mack och kontrollerade så att däcktrycket var rätt ställt (det var för högt så tappade ut lite från alla däck tills dem hamnade på 220kpa på samtliga däck). Efter detta körde jag ut på motorvägen igen och förbrukningen låg då på 0,5-0,6 i ca 30 mil, sen gick förbrukningen upp igen och då tändes motorns gula kontrollampa! Någon annan som har råkat ut för detta? Vågar jag köra med bilen (jag måste!)- ingen möjlighet att uppsöka verkstad nu i påskhelgen!
Tacksam för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons

Re: Tänd (gul) motorlampa

2
Går den som vanligt i övrigt (inget nödläge etc) så bör du kunna köra över helgen om du har dåligt med andra alternativ, lite beroende på hur naturligt vis... Kör lugnt och kanske försöka undvika någon längre resa.

Börjar det blinka rött någonstans är det en annan femma.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Tänd (gul) motorlampa

3
Ingen möjlighet att få utläst felkoder? Kan vara allt från igensatt luftfilter till kass turbo, och det kan vara bra att veta vilket om man måste köra bilen långt.
Känner kanske någon med en ELM?
Tror definitivt inte det hade med däcktrycket att göra iaf. 220 kpa (2.2 Bar) är lite i underkant. Brukar ha i 2.6 Bar för bättre väghållning och ekonomi.

Re: Tänd (gul) motorlampa

4
Bilen går/har gått som vanligt igen ca 20-30 mil efter lampan tändes, dock så har den förblivit tänd :/. Inga möjligheter att läsa av felkod och måste även köra ner bilen igen efter påskhelgen, en resa på ca 50 mil motorväg. Typiskt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tänd (gul) motorlampa

7
Jag vet att däcken skall vara kalla när man kontrollerar lufttrycket, fyllt upp dom till 2,5 nu igen för bättre bränsleekonomi. Tycker det är konstigt att dom rekommenderar så lågt som 2,2 .. En annan sak förmodligen mer kopplad till motorlampan, är det vanligt att förbrukningen helt plötsligt går upp till 0,8 på rak motorväg från 0,5? Brukar alltid ha momentanförbrukningen framme och har noterat att den gör så lite då och då...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"