Annons

Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

1
Vad köper man för chip?
Var köper man det?
Vilket är bäst i förhållande till lågt pris?
Vilken effekt kan man få ut?

Kikat runt lite och de jag hittat är svindyra och till motorn på 115hkr.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

3
Hej!
Kolla på Tekniktema.se dom har effectboxar till KIA,jag har chippat min med deras grejer och fick från 115hk upp effekten till 140hk och 305 NM i vrid samtidigt som jag fick lägre bränsleförbrukning till min KIA 1,6 crdi 2010 så kostade detta 2590 sek.
Lycka till.

Mvh

Kalle flygare
Kalle flygare

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

4
u5501640 skrev:Hej!
Kolla på Tekniktema.se dom har effectboxar till KIA,jag har chippat min med deras grejer och fick från 115hk upp effekten till 140hk och 305 NM i vrid samtidigt som jag fick lägre bränsleförbrukning till min KIA 1,6 crdi 2010 så kostade detta 2590 sek.
Lycka till.

Mvh

Kalle flygare
Läs även detta inlägg innan
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=753
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

5
Kollade upp lite. Chipfirmor (alltså chip, inte effektbox) säger att en effektbox "lurar" motorn, medans ett chip istället ändrar på motorns beteende. Effektboxar får man från ca. 2600 kr och uppåt, medans de två firmor jag hört med som chippar så kostar det över 6000 kr. Någon som opartiskt vet vad som är bäst? Chip, känns det som, men är det värt denna merkostnad?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

6
Ronnie skrev:Kollade upp lite. Chipfirmor (alltså chip, inte effektbox) säger att en effektbox "lurar" motorn, medans ett chip istället ändrar på motorns beteende. Effektboxar får man från ca. 2600 kr och uppåt, medans de två firmor jag hört med som chippar så kostar det över 6000 kr. Någon som opartiskt vet vad som är bäst? Chip, känns det som, men är det värt denna merkostnad?
Chip är väl "alltid" bättre än effektbox ? Min uppfattning är som din att effektboxen för dieselbilar lurar motorn att sprut in mer bränsle medan chippning vanligtvis handlar om att man effektoptimerar hela motorn med allt vad det nu innebär.

Jag kör med dieselkrafts effektbox och den är jag helnöjd med. Har en ceed av modell sen 2008 och jag tycker att utan boxen är den på tok för högväxlad. När man kör i stan utan boxen får man hålla på och växla som en galning om man inte gillar att ligga och varva på tvåans växel. För min del ökar förbrukningen något men det kan ju bero på min körstil det blir trots allt en mycket roligare bil :)

Fördelen (förutom pris och snabb installation) med box är att man kan ta bort den när man vill. Det jag har kunnat läsa mig till tycker varken Kia, besiktningen, trädkramarna eller försäkringenbolagen att chippning eller box är ok.
kia optima sw gt line 2017

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

7
Ronnie skrev:Kollade upp lite. Chipfirmor (alltså chip, inte effektbox) säger att en effektbox "lurar" motorn, medans ett chip istället ändrar på motorns beteende. Effektboxar får man från ca. 2600 kr och uppåt, medans de två firmor jag hört med som chippar så kostar det över 6000 kr. Någon som opartiskt vet vad som är bäst? Chip, känns det som, men är det värt denna merkostnad?
Opartiskt är jag ju inte som jobbar med kia men har trimmat en hel del bilen och sett skillnaden på chip (Mappning) och effect box.

"kcr box"
Fungerar så att man kopplar inte en kabel på trycksensorn till högtrycks railen och lurar den med ett motstånd att det t ex är 1000 bar instället för 15-1600 bar som det igentligen är och då ökar motorstyrdonet trycket så bilen går bättre.
Denna typ av trimmning leder OFTAS till att det börja läcka diesel ur ledningar och att pumpen pajar.

Chip (mappning)
Denna typ av trim är helt anorlunda då alla parametrar görs om turbotryck, sprut mm.
Om du vill ha mer drag och bättre Bränsleförbrukning så välj detta akta er därimot för motor uppdateringar på era bilar då detta tar bort trimmet

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

8
Ska prova en trimbox fråm Tekniktema till min Kia pro_ceed, ska enl. uppgift ge 163 hk och 359 nm. Blir det några problem med blinkande motorlampa etc. så skickar jag tillbaka boxen och provar en ECU mappning istället.

Kör med trimbox från V-tech på min Audi A4 tdi med mycket goda erfarenheter, betydligt bättre tryck i motorn och 0,5 dl/mil mindre förbrukning, har haft denna box i 1,5 år utan några problem. Hade även en billig "fulbox" på den gamla Audi A3 Tdi som jag hade förut, funkade okej men fick motorn att gå lite hårt och gav en tydligt trimmad karaktär, dock inga andra problem.

:ugeek: Liten filosofisk fundering kring trim i allmänhet:

Ofta är argumenten mot trim att biltillverkarna redan lagt så mycket pengar på utveckling att det inte går att göra några förbättringar. I ett modernt konstruktion och produktionssystem innehåller slutprodukten alltid många kompromisser mellan alla möjliga krav, material och produktionskostnad, utsläppskrav och tillförlitlighet, olika typer av användningsområden etc. Därför går också allt att förbättra på ett eller annat sätt, beroende på vad man individuellt tycker är viktigast.

Skulle vara intressant att veta hur många som har någon typ av trim på sin Kia Ceed, trimbox, ommappad ECU eller annat.

Kan någon av administratörerna fixa en sådan omröstningstråd?
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"