Annons

Re:

11
HellboyElvis skrev:Det finns Kia original krok och elsats till nästan ALLA modeller (inkl. Ceed)
Ok, då är jag lurad av Hedins i Ljungby 2011 när jag bad om en originalkrok... :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

12
Har monterat drag på min nya GT-Line 2016 och tidigare på min Ceed SW 2013. Thule krok men numera Brink då de köpt tillverkningen av drag från Thule. Passformen är alldeles utmärkt. Köpte på Autoexperten, 55-561000 kostar 2.475 kr. Elkabelsats 7-polig tillverkad av EH-connector i Sverige, 50-3517916 kostar 1.175 kr. Finns även 13 polig sats för den som önskar det. Detta är ingen reklam just för Autoexperten men jag köpte delarna där. Fördelen med kabelsatsen är att allt är kontakterat med skarvdon och man pluggar in den väldigt enkelt. Räkna ändå med att jobbet tar minst 5-6 timmar för den som inte gjort det tidigare. Köp nya svarta klipps till inredningen. De går inte att ta bort utan att de går sönder. Arbetet kräver visst mod då man måste såga lite i undersidan av bakre kofångaren.Timpenningen om man gör detta själv är rätt bra.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW GT Line -2016, Skoda Fabia 1,6 TDI CR 2011

13
Kia använder sig ibland av Thule-grejor men har ändå satt sin egen logga på det och gjort sina egna instruktioner om hur det monteras. Det räknas dock ändå som Kia original och beställes under Kia art.nr.

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

14
Beställde min med dragkrok i maj. Fick Thule avtagbart monterat.
Tyvärr så blev frugan påkörd bakifrån och då bytes det drag med automatik. Nu vet jag inte vilket märke jag har fått men är en helt annat konstruktion som inte syns alls bakifrån samt att kontakten är precis som förra gången infällbar.
Man liksom monterar draget underifrån bilen. Blev mycket snyggare.

Tror det är denna.
Bild
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Pearle Black

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

15
Hjortstigen skrev: Tror det är denna.
Bild
Jag har det där Westfalia draget originalmonterat på Passaten, fungerar riktigt bra. Det enda är väl att plastflärpen/locket över låset är av lite för hård plast, så den den tycker inte om kyla.

Ni som installerat GDS kiten, hur ser el härvorna ut, är det med riktiga kontaktdon, eller bara "lösa kablar" med strömtjuvar? Tänkte främst på 13poliga pdc härvorna.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

16
kiasvestr skrev:Har monterat drag på min nya GT-Line 2016 och tidigare på min Ceed SW 2013. Thule krok men numera Brink då de köpt tillverkningen av drag från Thule. Passformen är alldeles utmärkt. Köpte på Autoexperten, 55-561000 kostar 2.475 kr. Elkabelsats 7-polig tillverkad av EH-connector i Sverige, 50-3517916 kostar 1.175 kr. Finns även 13 polig sats för den som önskar det. Detta är ingen reklam just för Autoexperten men jag köpte delarna där. Fördelen med kabelsatsen är att allt är kontakterat med skarvdon och man pluggar in den väldigt enkelt. Räkna ändå med att jobbet tar minst 5-6 timmar för den som inte gjort det tidigare. Köp nya svarta klipps till inredningen. De går inte att ta bort utan att de går sönder. Arbetet kräver visst mod då man måste såga lite i undersidan av bakre kofångaren.Timpenningen om man gör detta själv är rätt bra.
behöver man programmera om bilens system efter installation av 7poliga elsatsen på GT-Line?

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

18
Lyfter en gammal tråd. Har en Kia Ceed SW från 2010. Börjar tröttna på att behöva låna svärföräldrarnas bil när jag behöver släp :-) lurar därför lite på vad det skulle kosta att eftermontera.

Finns ju väldigt billiga prylar på ebay, är detta bara skit?

http://www.ebay.com/itm/Kia-Ceed-SW-est ... OT&vxp=mtr

1500 spänn med elsats och hela kittet för en avtagbar krok låter ju bra. Men är det svårt att montera själv? Har parkeringssensorer, men tänker att en avtagbar dragkrok inte påverkar dem? (när den inte är på då såklart.)

...eller är det klokare att köpa typ Thule?

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

19
botze skrev:Lyfter en gammal tråd. Har en Kia Ceed SW från 2010. Börjar tröttna på att behöva låna svärföräldrarnas bil när jag behöver släp :-) lurar därför lite på vad det skulle kosta att eftermontera.

Finns ju väldigt billiga prylar på ebay, är detta bara skit?

http://www.ebay.com/itm/Kia-Ceed-SW-est ... OT&vxp=mtr

1500 spänn med elsats och hela kittet för en avtagbar krok låter ju bra. Men är det svårt att montera själv? Har parkeringssensorer, men tänker att en avtagbar dragkrok inte påverkar dem? (när den inte är på då såklart.)

...eller är det klokare att köpa typ Thule?
Lycka till att hitta en Thule. :) Skämt åsido, kolla dit närmaste dragkrokslager och låt de göra jobbet åt dig. Satte dit min f.d. Thule, kommer inte ihåg vad nya namnet är. :) för ett år sedan, samma pris. Valde den dyrare elsatsen så man inte blir tokig på backvarnaren. :) Men med standard elsats 4995kr. inkl moms. Besiktiga gör man inte vid montering, det kollas på nästa ordinarie bes.
http://www.dragkrokslagret.se/

Eller köp komplett krok och montera sjä'lv. http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... agon/sw-jd
Med utgångspunkt på krokpriserna ser man att monteringen inte är farligt dyr....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dragkrok till Kia Ceed SW

20
Ronnie skrev:
botze skrev:Lyfter en gammal tråd. Har en Kia Ceed SW från 2010. Börjar tröttna på att behöva låna svärföräldrarnas bil när jag behöver släp :-) lurar därför lite på vad det skulle kosta att eftermontera.

Finns ju väldigt billiga prylar på ebay, är detta bara skit?

http://www.ebay.com/itm/Kia-Ceed-SW-est ... OT&vxp=mtr

1500 spänn med elsats och hela kittet för en avtagbar krok låter ju bra. Men är det svårt att montera själv? Har parkeringssensorer, men tänker att en avtagbar dragkrok inte påverkar dem? (när den inte är på då såklart.)

...eller är det klokare att köpa typ Thule?
Lycka till att hitta en Thule. :) Skämt åsido, kolla dit närmaste dragkrokslager och låt de göra jobbet åt dig. Satte dit min f.d. Thule, kommer inte ihåg vad nya namnet är. :) för ett år sedan, samma pris. Valde den dyrare elsatsen så man inte blir tokig på backvarnaren. :) Men med standard elsats 4995kr. inkl moms. Besiktiga gör man inte vid montering, det kollas på nästa ordinarie bes.
http://www.dragkrokslagret.se/

Eller köp komplett krok och montera sjä'lv. http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... agon/sw-jd
Med utgångspunkt på krokpriserna ser man att monteringen inte är farligt dyr....
Tack för svar!

Men om jag köper deras kit, vad är det som säger att det skulle vara bättre än något från ebay? Rimligtvis köper väl de från någon storvolymstillverkare och sätter sitt eget varumärke på. Kanske rentav är samma prylar? Gött att få garanti iofs.

Men kan man inte be valfri bilmek montera, eller måste man ha specialutrustning och/eller kunskap om just Kia?

Största nackdelen är att de inte verkar ha någon butik där jag bor, Sveriges näst största stad... :-(
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"