Annons

Dragkrok - backsensor

1
Har just monterat dragkrok och gjort jobbet själv.
Tyckte att det blev väl dyrt att få med dragkroken vid köpet så jag väntade med detta för att inte få alla utgifter samtidigt ;-)
Köpte kroken för 2400:- och kontakt, relän och sladd så att totalsumman kom under 3000:- med marginal. Ja, så tillkom registreringsbesiktningen på 380:- då...
I allafall betydligt billigare än att få den monterad av verkstad.
Inga problem att montera utan det var mycket enkelt och allt passade perfekt.
För att inte störa bilens elsystem använde jag några relän som jag placerade i ett av de små grunda facken i bagageutrymmet, se bild. Ström tog jag från eluttaget i bagageutrymmet och allt verkar fungera bra.

Ett litet problem har jag ännu inte löst, backsensorpipet. Vill helst inte in och peta i den logiken mer än nödvändigt så tills vidare kan jag leva med att det piper när jag backar med släp, precis som det piper när jag backar med en cykel på cykelkrok.
En enkel lösning vore kanske att sätta en liten brytare på instrumentpanelen som bryter strömmen till själva "pipmojen". Det gäller bara att hitta den, det verkar som det låter någonstans under instrumentpanelen. Någon som vet var den sitter? Lite besvärligt att lyssna sig till då man väl måste lägga i backen, ställa något bakom bilen och hålla ned kopplingen antar jag...

Förresten, när jag ändå var under bilen och kröp så lade jag märke till att avgasröret var alldeles blankt inuti. Ganska fantastiskt på en diesel som gått 1700 mil, partikelfiltret fungerar uppenbarligen.
Bilagor
Avgasrör.jpg Avgasrör.jpg Visad 8874 gånger 17.34 KiB
Reläbox.jpg Reläbox.jpg Visad 8874 gånger 13.27 KiB
Dragkrok.jpg Dragkrok.jpg Visad 8874 gånger 10.08 KiB
Annons

Re: Dragkrok - backsensor

2
De stora dragkrokstillverkarna (Monoflex, Brink, Thule m.fl) har kabelsatser för just specifik bilmodell och med/utan backsensor.
Lite dyrare, men mycket enklare att koppla in. Och det funkar direkt med backsenorerna.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Dragkrok - backsensor

3
Jo, jag såg det, min krok är Bosal och visst fanns det kabelsatser men dels är det inte lite dyrare utan mycket dyrare (över 1000 spänn istället för mina högst 100), dels ville jag separera dragets elsystem från bilens.
Har dålig erfarenhet av moderna bilars databussystem och släpvagnsuttag som det kommer saltvatten i på vintern. Det uppfattas som jordfel och då kan precis vad som helst hända :shock:
Ville också slippa dra en kabel fram till motorutrymmet. Så jag tyckte det var mycket väsen för att lösa ett litet problem.

Re: Dragkrok - backsensor

4
Hejsan
Jag satte dit en krok i går och besiktade i dag.
Jag hadde köpt en elsats som fixar backsensorn mycket smidig att montera bara att klicka dit ett barn skulle klara av det =) men svinigt dyrt krok + elsats 3400:- på Mekonomen.
Super enkelt.

/Andreas
Kia Cee´d 1.6 CRDI Komfort - 08

Re: Dragkrok - backsensor

6
Jag har ett märkligt fel i min fabriksinstallerade dragkrok. Det ligger ström på till husvagnens bakljus och positionsljus även när jag stängt av bilen och tagit ur nyckeln. Innebär att jag måste dra ur sladden till vagnen varje gång jag stannar för parkering. Jag skall iofs in med bilen i veckan för att få min motorvärmare monterad. Då skall de se över det.

Re: Dragkrok - backsensor

8
Min Bosal köpte jag på Meca, finns att hitta på webben men jag beställde i butiken. Såg att det var fler som hade också, Autoexperten t.ex. Ungefär samma pris, om det är nån kvalitetsskillnad vet jag inte. Min verkade helt ok fast den var tung, vägde närmare 20 kg! Kommer inte att rosta bort dom närmaste 100 åren även utan rostskyddsbehandling...
Kom ihåg att spara det papper som följer med, det ska man visa upp vid registreringsbesiktningen. Besiktningsmannen tittade knappt på kroken utan mest på papperet där de viktiga siffrorna stod.

Re: Dragkrok - backsensor

9
Har dragkrok som jag beställde till när vi köpte bilen. Alltså monterad av verkstaden.
Fast det piper när jag cykelhållare på eller släp. Så dom har inte heller löst frågan med "pip".
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige

Re: Dragkrok - backsensor

10
mats skrev:Har dragkrok som jag beställde till när vi köpte bilen. Alltså monterad av verkstaden.
Fast det piper när jag cykelhållare på eller släp. Så dom har inte heller löst frågan med "pip".
Kopplar du däremot i något i slääpvagnsuttaget som jordar, så kommer backsensorn att stänga av när du backar. Det vill säga om allt är kopplat som det ska.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"