Annons

Webasto dieselvärmare

1
Hej är det någon här på forumet som har diesel värmare i bilen?
Då bilen ofta står på ställen där jag inte har tillgång till ström tycker jag att det är ett bra alternativ.
Kia Pro_Ceed GT 1st Edition "-14"
Volvo 164e Turbo -73
Volvo 164e -72
KTM 250 SXF
Annons

Re: Webasto dieselvärmare

3
AndreasK skrev:Hej är det någon här på forumet som har diesel värmare i bilen?
Då bilen ofta står på ställen där jag inte har tillgång till ström tycker jag att det är ett bra alternativ.

Jag har haft det på en bil jag hade tidigare och - det är fullkomligt suveränt. Går inte att jämföra med elvärmare. Visserligen kan ju en elvärmare ge kupen bra temperatur om man har grenuttag och fläkt, men med dieselvärmare får ju motorn arbetstemp.
Plus att man kan använda den var som helst. Jag skulle betalat 15-20 tkr om det funnits till min bensinare, men kanske ännu viktigare på diesel eftersom den motorn inte blir varm lika snabbt som bensinaren.

Re: Webasto dieselvärmare

4
Måste man inte samtidigt ladda batterierna rätt ofta om man ska ha dieselvärmare?

Var sugen men när jag hörde att man borde ladda minst en gång om dan om man skulle använda den till och från jobbet för att inte batterierna skulle vara slut och attt bilen inte skulle starta så funderar jag istället på att bara skaffa installation för kupevärmare

Den motorvärmare kia installerar verkar ju ändå halvkass eftersom den inte är slangvärmare

Vad tycker ni?
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)

Re: Webasto dieselvärmare

5
ingensoppa skrev:Måste man inte samtidigt ladda batterierna rätt ofta om man ska ha dieselvärmare?

Var sugen men när jag hörde att man borde ladda minst en gång om dan om man skulle använda den till och från jobbet för att inte batterierna skulle vara slut och attt bilen inte skulle starta så funderar jag istället på att bara skaffa installation för kupevärmare

Den motorvärmare kia installerar verkar ju ändå halvkass eftersom den inte är slangvärmare

Vad tycker ni?
Jag hade inga problem med batteri när jag hade bil med värmare (haft två st fast den ena värmde bara kupén, inte motorn), men å andra sidan körde jag inte fram och tillbaks till närmaste busshållplats, snarare några mil varje dag. Men å andra sidan är bilen så lättstartad när värmaren gått (man får ju arbetstemp går inte att jämföra med el) att man knappast behöver så mycket kräm i batteriet för att bilen skall hoppa igång.

Sen så har jag också i princip bestämt mig för att bara köpa en grenkontakt till kupén när man bara kan få kontaktvärmare till min bensin Ceed.

Re: Webasto dieselvärmare

6
Jag har Webastos dieselvärmare med fjärrkontroll och jag har bara skrapat rutorna 1 gång i vinter :) Den är kopplad till bilens fläktsystem och det fungerar mkt bra. Har inte haft några tendenser till svagt batteri även om jag bara kört korta sträckor.
Kia Cee'd SW 1.6 crdi 2011. Piston Grey.

Re: Webasto dieselvärmare

7
Pox skrev:Jag har Webastos dieselvärmare med fjärrkontroll och jag har bara skrapat rutorna 1 gång i vinter :) Den är kopplad till bilens fläktsystem och det fungerar mkt bra. Har inte haft några tendenser till svagt batteri även om jag bara kört korta sträckor.
Fan vad fint, då ska jag med satsa på det. Vad fick du ge för det paketet? Nåt man ska tänka på när man bygger in det där?
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)

Re: Webasto dieselvärmare

9
Första miljödieselbilen för mig en ceed 2011 1,6 Eco sen en vecka tillbaka. Insett att den låga förbrukningen har avigsidan att tar lång tid att komma upp i motortemperatur.
El inte riktikt alternativ eftersom gärna vill ha varm bil när ska hem från jobbet.
Tog in offerter från Webasto verkstäderna i närheten och var dyyyrt men det visste jag förstås.
Efter att letat på tyska siter (klart billigare än sverige) beställde jag igår en sats med ny Thermo Top C 5,2kW med fjärrtstart på ebay.de
Nu är det väntans tider på att få hem paketet....
Inte bestämt mig för om skall montera själv eller hosta upp dom 7 tusen verkstan vill ha för montaget.
Har hittat Webastos installationsanvisning för Ceed på nätet. Mycket plock men egentligen inget svårt. Kräver dock tillgång till lyft över en helg

Re: Webasto dieselvärmare

10
xsive skrev:Första miljödieselbilen för mig en ceed 2011 1,6 Eco sen en vecka tillbaka. Insett att den låga förbrukningen har avigsidan att tar lång tid att komma upp i motortemperatur.
El inte riktikt alternativ eftersom gärna vill ha varm bil när ska hem från jobbet.
Tog in offerter från Webasto verkstäderna i närheten och var dyyyrt men det visste jag förstås.
Efter att letat på tyska siter (klart billigare än sverige) beställde jag igår en sats med ny Thermo Top C 5,2kW med fjärrtstart på ebay.de
Nu är det väntans tider på att få hem paketet....
Inte bestämt mig för om skall montera själv eller hosta upp dom 7 tusen verkstan vill ha för montaget.
Har hittat Webastos installationsanvisning för Ceed på nätet. Mycket plock men egentligen inget svårt. Kräver dock tillgång till lyft över en helg
Vad var kostnaden för kittet då? ink frakt, tull osv.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"