Annons

Re: Effektbox till kia ceed

51
Då msåte väl veta att antisladdsystemet inte bara griper in när det går käpprätt och helsike. Det gör även små justeringar om du till exempel kör över snösträngar på vintern. Då justerar systemt motorns vridmoment så att hjulen inte spinner. Detta påverkas när man justerar motorns effekt utan att uppdatera systemet. Sen om du kan känna det normalt är inte helt säkert, men en försämrad funktion blir det.

Att du kan säga att prtikelfiltret inte får mer sot att ta hand om med att säg att det märker minsan inta jag är en knepig argumentationsteknik. Jag har intervall vid regenereraing på mellan 40 - 120 mil beroende på körsätt. Jag kan inte säga rakt av om det ena eller andra påverkar detta men en realtivt ökad frekvens blir det. Det kan man mäta om man mäter avgaserna innan filtret.

Det finns säkert taxibilar som kör med detta. Dock tror jag inte det är helt vanligt då bilen då bryter mot helfordonsgodkännandet och taxiföretagets försäkringar slutar därmed att gälla vid en eventuell olycka. Det förekommer även i lantbruksbranschen att bönderna sparar in på traktorernas motor och istället köper box. Det säger inget om hur väl en box fungerar. Även om när det gäller traktorer så har nu alla nyare sådana ett diagnosverktyg som bevisar om en box varit monterad eller inte. Detta då man kunnat härleda många motor och växellådsfel till användningen av boxar.

Jag har provat bilar med box, även om jag aldrig haft det på min egen bil. Att jag inte haft det i min egen bil är att jag både i tjänsten och lite som hobby grejjar med motorteknik.

Som det låter på dig så jobbar du med att sälja boxar.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Effektbox till kia ceed

52
JohanL skrev:Då msåte väl veta att antisladdsystemet inte bara griper in när det går käpprätt och helsike. Det gör även små justeringar om du till exempel kör över snösträngar på vintern. Då justerar systemt motorns vridmoment så att hjulen inte spinner. Detta påverkas när man justerar motorns effekt utan att uppdatera systemet. Sen om du kan känna det normalt är inte helt säkert, men en försämrad funktion blir det.

Att du kan säga att prtikelfiltret inte får mer sot att ta hand om med att säg att det märker minsan inta jag är en knepig argumentationsteknik. Jag har intervall vid regenereraing på mellan 40 - 120 mil beroende på körsätt. Jag kan inte säga rakt av om det ena eller andra påverkar detta men en realtivt ökad frekvens blir det. Det kan man mäta om man mäter avgaserna innan filtret.

Det finns säkert taxibilar som kör med detta. Dock tror jag inte det är helt vanligt då bilen då bryter mot helfordonsgodkännandet och taxiföretagets försäkringar slutar därmed att gälla vid en eventuell olycka. Det förekommer även i lantbruksbranschen att bönderna sparar in på traktorernas motor och istället köper box. Det säger inget om hur väl en box fungerar. Även om när det gäller traktorer så har nu alla nyare sådana ett diagnosverktyg som bevisar om en box varit monterad eller inte. Detta då man kunnat härleda många motor och växellådsfel till användningen av boxar.

Jag har provat bilar med box, även om jag aldrig haft det på min egen bil. Att jag inte haft det i min egen bil är att jag både i tjänsten och lite som hobby grejjar med motorteknik.

Som det låter på dig så jobbar du med att sälja boxar.
När du ändå har provat bilar med boxar, så hur tycker du att det fungerar med antispinn antisladd ?
På dig låter det som att det är världensundergång med box och jag säljer absolut inte boxar !!!!

Re: Effektbox till kia ceed

53
Jag kan personligen inte säga att jag märkte någon skillnad på med eller utan antisladd. Det är ju svårt att provocera fram dess funktion på ett kontrollerat sätt, men vid mätning av systemets funktion så visade det på en rad felaktigheter, vilka kan göra flera tiondels sekunder längre responsförmåga vid ett skarpt läge. Tiondelar är ju inte lätt att uppfatta utan instrument, men kan vara avgörande vid en olycka.

Jag säger inte att box är världens undergång, men jag anser det i de flesta fall som onödigt och i de flesta övriga fall som oinformerat och oklokt.

Jag vill bara berätta att det även finns nedsidor med boxar så att de som står och väljer kan göra ett informerat beslut. Tyvärr blir många som då har box el box upprörda, varför vet jag inte, men det kan kanske bero på (Och nu syftar jag inte på dig "Farbrorn") att man vill motivera sitt köp även i efterhand, precis som man blir upprörd om nån klagar på ens bilval.

Hoppas vi i alla fall kan vara överens om att boxar både har positiva och negativa sidor, även om jag anser att de negativa vida överstiger de positiva och du uppenbarligen har motsatt uppfattning.

Trevlig kväll!
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

54
JohanL skrev:Jag kan personligen inte säga att jag märkte någon skillnad på med eller utan antisladd. Det är ju svårt att provocera fram dess funktion på ett kontrollerat sätt, men vid mätning av systemets funktion så visade det på en rad felaktigheter, vilka kan göra flera tiondels sekunder längre responsförmåga vid ett skarpt läge. Tiondelar är ju inte lätt att uppfatta utan instrument, men kan vara avgörande vid en olycka.

Jag säger inte att box är världens undergång, men jag anser det i de flesta fall som onödigt och i de flesta övriga fall som oinformerat och oklokt.

Jag vill bara berätta att det även finns nedsidor med boxar så att de som står och väljer kan göra ett informerat beslut. Tyvärr blir många som då har box el box upprörda, varför vet jag inte, men det kan kanske bero på (Och nu syftar jag inte på dig "Farbrorn") att man vill motivera sitt köp även i efterhand, precis som man blir upprörd om nån klagar på ens bilval.

Hoppas vi i alla fall kan vara överens om att boxar både har positiva och negativa sidor, även om jag anser att de negativa vida överstiger de positiva och du uppenbarligen har motsatt uppfattning.

Trevlig kväll!
Jag har ingen box iaf.

Trevlig kväll.

Trim Luftfilter mm

56
Hej jag undra om det är nån som vet nåt
Om olika trim och diselboxar till ceed det skulle va
kul Att veta mer om det. jag har själv provat KN
Luftfilter och de funkar ju bra på mon sportage
Bilen blev lite pigare och 0,02 mindre i bensin
Blev det men nu när man kör disel så finns
Det ju mer att välja på men har nån kollt
Upp Om de värkligen inte syns sen på verkstad?
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

Re: Effektbox till kia ceed

57
Är de nån som har Effektbox på sin diesel
Och fått problem vid garanti jobb
För jag har läst så mycket om dom
På olika forum men ingen kan konsatera
Om det syns hus Kia eller inte alla
Snackar om hur det skulle synas eller döljas
Men ingen som vart på verkstad och fått
Problem eller fått garantijobb igenom utan
Att nån märkt. Är det nån här som har nån
Box på sin bil här?
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

Re: Effektbox till kia ceed

58
Kia4life skrev:Är de nån som har Effektbox på sin diesel
Och fått problem vid garanti jobb
För jag har läst så mycket om dom
På olika forum men ingen kan konsatera
Om det syns hus Kia eller inte alla
Snackar om hur det skulle synas eller döljas
Men ingen som vart på verkstad och fått
Problem eller fått garantijobb igenom utan
Att nån märkt. Är det nån här som har nån
Box på sin bil här?
Dem svaren som jag fått från Kia är att sitter en effektbox monterad på din bil så gäller inte några garantier.
Effektboxen kan ju lätt monteras/demonteras, Görs på egen risk.
Själv hade jag detta i åtanke ett tag att montera en box. Men mina 115 hk gör vad dem ska=)

Ha det gott
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Effektbox till kia ceed

59
Mollllgan skrev:
Kia4life skrev:Är de nån som har Effektbox på sin diesel
Och fått problem vid garanti jobb
För jag har läst så mycket om dom
På olika forum men ingen kan konsatera
Om det syns hus Kia eller inte alla
Snackar om hur det skulle synas eller döljas
Men ingen som vart på verkstad och fått
Problem eller fått garantijobb igenom utan
Att nån märkt. Är det nån här som har nån
Box på sin bil här?
Dem svaren som jag fått från Kia är att sitter en effektbox monterad på din bil så gäller inte några garantier.
Effektboxen kan ju lätt monteras/demonteras. Görs på egen risk.
Själv hade jag detta i åtanke ett tag att montera en box. Men mina 115 hk gör vad dem ska=)

Ha det gott
Tack för svaret. Jo jag får välllll vänta i 7 år för att inte riskera nåt
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

Re: Effektbox till kia ceed

60
Heheheh vänta i 7 år var det ja =)
Kan väll bara säga att var och en gör det på egen risk.
Jag skulle väll få runt 140 hk om jag sätter dit en box. Nog är det intressant.
Men är det värt pengarna?? Njae det vete fasen.

Lycka till med valet =)

Ha det gott
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"