Annons

Re: Effektbox till kia ceed

31
Bränsledatorn i bilen kommer garanterat att visa fel då det boxen gör är att lura insprutningssystemet till att tro att för lite bränsle sprutas in. Därför kommer färddatorn att visa för liten förbrukning.

På en bil med partikelfilter så kommer detta att behöva rengöras oftare (en automatisk process som sker normalt ca var 100e mil som nu kanske sker var 40e mil istället) då mer sot kommer att bildas. Detta på grund av att bränsle-luftblandningen kommer att vara felaktig vid fullt gaspådrag.

Insprutningssystemet kommer att slitas hårdare då det kommer att arbeta med ett högre tryck än avsett. Vet dock inte vilka långtidseffekter det kan ha.

Många har på Kia haft problem med att Check engine lampan tänds vid de högre effektinställningarna på boxen. En teori är att detta beror på onormal rökutveckling och att partikelfiltret då inte klarar att rengöra avgaserna tillräckligt.

Tänk på att den påstådda minskade bränsleförbrukningen enbart blir när du med hjälp av boxen klarar att köra på en högre växel än tidigare. I hastigheter över 80 där man kan använda sexan redan från början kommer istället förbrukningen vara sämre än tidigare då mer bränsle sprutas in. Kör du mycket med släp och inne i stan kan förbrukningen däremot minska med box.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Effektbox till kia ceed

33
Skönt med en leverantör som inte påstår att bränsleförbrukningen minskar. Det är sällan man ser sådan uppriktighet. De säger ju även att det blir ett ökat slitage på motorn, så de verkar ju rätt seriösa.

Tycker dock att det är väldigt mycket pengar för en effektbox. Då hade ju jag föredragit en riktig omprogrammering istället.

Motorn klarar ju bevisligen 128hk som den leveras med till Hyundai. Skillnad med det trimmet är ju att man inte lurar upp common-rail trycket utan istället ökar tiden för insprutningen och samtidigt ökar lufttillförseln.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

35
Jag vet inte hur det är med Kia, men många andra tillverkare kan se om en box varit installerad. Detta genom motorstyrningen somdå och då läser av aktuellt vridmoment. Där kan man altså se om vridmomentet varit över det som motorn ska kunan ge. Dessa värden loggas och går att hämta. Dock är det inte säkert att det är så på Kia.

De flesta som jobbar på verkstad brukar dock strunta i rapportera detta då det inte är verkstaden som betalar notan vid garantiåtgärd. De är ju bara glada att få lite mer jobb.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

36
Har nu kört 300 mil med en effektbox från en känd tillverkare, Har fått en fantastisk support av dom mkt trevliga och tillmötesgående.

Tom bil.
Datorn visar på en förbrukning på c:a 1 dl mindre dvs 4,1 :D Fel :evil: den dra lite mer än orginal.
Normalt drar vår 0,55


Husvagn 1480 kg enkelaxlig.
Utan box ,Datorn visar 9.3 till 1,00 rätt förbrukning är 0,96 till 1,08.
Med box ,Datorn visar c:a 8,5 till 9,5 verkligheten är 1,15 till 1,24 .

Sammantaget .
Bränsleförbrukningen stiger med box har jag kört så lika som möjligt d.v.s c:a 90 km/h) för att få så ärlig förbrukning som möjligt. KANSK ÄNNU MER FÖRSIKTIGT !
Skillnaden med o utan box är vid accelerationen den är lite bättre med box men när man lägger sig på 1900 varv så är skillnaden EXTREMT liten.

Utan vagn. Bilen sticker iväg ordentligt och är starkare starkare ,den drar marginellt mer men behöver man den effekten när man inte drar?? :?

Jag skicar tillbaka boxen ,hade bilen dragit lite mindre så ok men den drar mer i alla lägen
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Effektbox till kia ceed

37
cracy skrev:Har nu kört 300 mil med en effektbox från en känd tillverkare, Har fått en fantastisk support av dom mkt trevliga och tillmötesgående.

Tom bil.
Datorn visar på en förbrukning på c:a 1 dl mindre dvs 4,1 :D Fel :evil: den dra lite mer än orginal.
Normalt drar vår 0,55


Husvagn 1480 kg enkelaxlig.
Utan box ,Datorn visar 9.3 till 1,00 rätt förbrukning är 0,96 till 1,08.
Med box ,Datorn visar c:a 8,5 till 9,5 verkligheten är 1,15 till 1,24 .

Sammantaget .
Bränsleförbrukningen stiger med box har jag kört så lika som möjligt d.v.s c:a 90 km/h) för att få så ärlig förbrukning som möjligt. KANSK ÄNNU MER FÖRSIKTIGT !
Skillnaden med o utan box är vid accelerationen den är lite bättre med box men när man lägger sig på 1900 varv så är skillnaden EXTREMT liten.

Utan vagn. Bilen sticker iväg ordentligt och är starkare starkare ,den drar marginellt mer men behöver man den effekten när man inte drar?? :?

Jag skicar tillbaka boxen ,hade bilen dragit lite mindre så ok men den drar mer i alla lägen

Vad är det för box du har kört med ?

Re: Effektbox till kia ceed

38
Ok har nu skruvat ner boxen lite , ingen effekt skillnad.
Jag har kört c:a 5 mil i stad och 30 mil landsväg i 110-120 km/h med omkörningar och inte snålt.

Datorn visade 4.4 l och tro det eller ej ,tankade och räknade. SVAR 4.4L SKITBRA!!! :D

Har efter det kört 22 mil men snålt , följt hasteten och tänkt efter när jag kör datorn visar nu 3.7 L.
Tänk om det stämmer :?

Jag förstår inte varför det drar så olika mycket med boxen , men jag skall kolla noga och återkommer i ämnet-

Jag vill inte säga vilken box jag köpt p.g.a att deras support verkligen hjälper till med alla medel ,( och ännu är det inte så bra reklam för dom) jag får ha boxen tills jag är nöjd , eller skicka tilbaka den

Det kommer en uppdaterad box nu snart o jag skall få en sådan av dom då och bara prova den , men det börjar likna något nu när man ser på bränsleförbrukningen sedan får vi se.

TÄNK OM ALLA LEVERANTÖRER KUNDE MÖTA UPP SINA KUNDER SÅ HÄR :mrgreen:
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Effektbox till kia ceed

40
Är det någon som hittat trim via diagnosuttaget till Kia Ceed?
Har letat men inte hittat någon än.
Vet att ett företag strax utanför Göteborg kunde koppla datorn till diagnosuttaget men det jobbiga då blir när uppdateringar sker när bilen är på service.

T.ex BSR förespråkar trim via diagnosuttaget eftersom deras trim inte "lurar" motorn.
Tycker dock att ex. KCR redan borde ha tagit fram ett sådant trim istället för deras "boxar" om tekniken vore överlägsen.

Fördelen med trim via diagnosuttaget är enkelheten att återställa bilen inför service eller besiktning.
Även nya uppdateringar som tar hänsyn till tillverkens uppdateringar etc. via nya nerladdningar på datorn som man enkelt för över till den lilla lådan som trimmar bilen.

kan det vara så att det är något som gör att det är svårt att ta fram ett sådant trim till Kia Ceed?
Med tanke på att så många Ceed har sålts så borde det redan ha kommit ut?!

Som någon annan redan sagt har jag oxå hört att tillverkarna kan se om bilen varit trimmad och att ev. garantier inte gäller, dock har jag inte sett några bevis för att det hänt och tror att det är en skröna...fram till att motsatsen bevisas... :D

Mvh
jjonte

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"