Annons

Har blivit med Kia

1
Hallå alla,

Ny här på forumet. Har precis skaffat mig min första Kia. En 2016 års Optima SW 1.7 Automat
Riktigt nöjd än så länge, äslkar den! Förutom att den är lite underlig i växlingen ibland, hoppar växlar och hackar till väldigt samt att ibland slutar den manuella växeln att fungera men brukar funka igen efter en omstart.
Annars känns det som man får mycket för pengarna även om växellådan kunde varit bättre! :)
Annons

Re: Har blivit med Kia

3
Ok så det är en speciell låda just på Optiman då? Ceeden har den då en CVT eller momentomvadlarlåda då? Jag behövde Optiman för dess lastutrymme.

Men jag tror det är något extra underligt ändå med just min växellåda. Ibland när den blir konstig så kan jag ligga på en platt raksträcka på motorväg i 110km/h och om jag trycker gasen i i botten så är det enda som händer är att det låter lite mer men ingen hastighetsförändring sker alls (ingen acceleration).
En dag höll jag inne gaspedalen i botten i någon minut på detta sätt i och bilen höll sig kvar på 110km/h hela tiden tills det kom en brant backe då började den sacka litegrann istället och tappa fart.

Felet försvinner bara om jag stänger av motorn och startar igen. Då går den som vanligt. (med sina underliga ryck som då kanske är karaktäriska för denna typ av växellåda).

När felet med lådan uppstår går det inte heller att växla manuellt. Om jag för över spaken till vänster så brukar jag kunna växla med paddlarna men nu händer nada .
Jäkligt skumt jag tror tyvärr jag måste lämna in den.
Dock som alltid med fel som bara uppenbarar sig "ibland" så skall man övertala sin servicekillen att felet verkligen existerar.

Re: Har blivit med Kia

4
Läst lite mer om DCT / DSG lådor. De har någon sorts lammelkoppling i sig. Så antagligen inte alls bra att trycka gasen i botten när inget händer som jag provade.

Kom att tänka på att det borde vara en dator som styr allt i bilen, så det kanske räcker med att uppdatera till senaste firmware i bilen så kanske bilen rättar till sig?
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"